Fabrikant Desso lanceert stofvangend tapijt voor de consumentenmarkt. Na onderzoek in scholen blijkt het tapijt te zorgen voor schonere klaslokalen. Dus worden de Nederlandse papa’s en mama’s direct aangesproken; geef uw kind een gezonde leefomgeving.
Waarschijnlijk is het niet veel mensen opgevallen, maar het zou voor de jeugd van Nederland best eens belangrijk kunnen worden; een kartonnen display. Op de begin deze maand gehouden beurs Intirio stond op de stand van tapijtfabrikant Desso een wat onopvallende display met daarop een foto van een meisje op een schommel. De schommel hangt in een huiskamer en daaronder staat de volgende tekst: ‘In huis is meer fijnstof aanwezig dan we beseffen. Fijne stofdeeltjes kunnen leiden tot ademhalingsproblemen. Desso Airmaster houdt opdwarrelend fijnstof beter vast dan andere vloeren en zorgt daarmee voor een gezondere lucht.’ De impliciete boodschap daarbij is: kom op meid, speel lekker in de huiskamer, daarvoor hoef je niet naar buiten.
Luchtzuiverend
De foto en tekst verwijzen naar het tapijt waar Desso op de projectmarkt al jaren mee scoort; Airmaster. Dat tapijt houdt fijnstof vast waardoor dat minder kans krijgt door de ruimte te gaan dwarrelen en daardoor blijft - of wordt - de lucht ‘gezond’. Precies een jaar geleden lanceerde de tapijtfabrikant wat voorzichtigjes Desso Airmaster for home op dezelfde beurs en nu een jaar later wordt het dus echt vol in de markt gezet voor de consument.
Vies linoleum
Dat daarbij een kind wordt gebruikt als blikvanger is geen toeval. In november 2014 werd een onderzoek gepubliceerd over metingen naar fijnstofconcentraties in een tweetal verschillende scholen waar tegels van Airmaster lagen. In combinatie met compacte luchtzuiveraars blijkt dit een ideale combinatie want het fijnstofgehalte daalde hierdoor aanmerkelijk. Nu ligt er zelden tapijt in schoollokalen, maar de boodschap is duidelijk; tapijt is veel beter dan dat vieze linoleum of een andersoortige harde vloerbedekking want daarop blijft stof en andere rotzooi liggen waardoor kinderen permanent in vieze lucht verkeren.
Uche-uche, hatsjie!
Bij het Longfonds (voorheen Astmafonds geheten) weten zij dit al jaren. In het kantoor van deze organisatie ligt al geruime tijd Airmaster omdat het goed is voor het binnenklimaat. Vreemd genoeg verketterde het Longfonds tientallen jaren tapijt, juist omdat het zou zorgen voor een ‘stoffige’ omgeving en evenzovele jaren werd harde vloerbedekking aangeraden als je last had van je luchtwegen. Maar het tegendeel blijkt nu waar te zijn en het Longfonds houdt zich angstvallig stil want het is natuurlijk niet prettig om te erkennen dat je jarenlang volledig verkeerde voorlichting hebt gegeven.
Piepende longen
Ook fysiek blijkt het nogal rustig te zijn geworden in de burelen van de wij-willen-schone-lucht club. Medewerkers van het hoofdkantoor in Amersfoort maken niet meer zo vaak een ommetje in de lunchpauze om een frisse neus te halen. Oorzaak is de schone lucht binnenshuis en waarom zou je dan nog naar buiten gaan? Gevolg is dat de bedrijfsarts over een poosje moet gaan waarschuwen voor vervetting van het personeel. Piepende longen bij het traplopen als gevolg van fijnstofvangend tapijt dus.
Maatschappelijk (on)verantwoord
De marketeers van Desso zullen ongetwijfeld hebben nagedacht over hoe zij hun Airmaster bij de consument naar binnen willen brengen. Die display met foto is daar het eerste voorbeeld van. Stel dat het product een succes wordt en stel dat vele papa’s een schommel voor hun zoon of dochter gaan ophangen in de huiskamer. Dan kun je wachten op de klachten: fijn tapijt, maar mijn kind wil niet meer buiten spelen! Wil je dat als fabrikant die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan op je geweten hebben?
Aribert Guiking