Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Tendence: kleinschalig versus massaproductie

Veel aandacht voor natuurlijke materialen, blauw als belangrijke trendkleur, minder Aziatische exposanten, minder bezoekers, veel Nederlandse bezoekers en veel vintage. Dit zijn wat ‘conclusies’ na beurs Tendence. 

Het aanbod op Tendence is te gevarieerd om te spreken van duidelijke trends. Toch vielen een paar zaken tijdens deze consumentengoederenbeurs die afgelopen dagen in Frankfurt werd gehouden. Er was veel aandacht voor natuurlijke producten en dan vooral hout. Naast het gebruikelijke vlechtwerk voor manden en kerstkransen worden takken geclusterd tot onderstel voor tafels, zuilen en - in iets fijnere variant - tot gevlochten zitmeubelen. 

Van wegwerp tot hoogwaardig
Naast een overdosis aan min of meer functionele decoratieproducten voor het interieur barst de beurs van gadgets. Veelal onnutte producten, variërend van wegwerpkwaliteit tot hoogwaardig en goed afgewerkt design. Extra aandacht was er voor jonge designers die sinds jaar en dag een aparte ruimte op de beursvloer krijgen en soms doorbreken wanneer fabrikanten hun ontwerp in productie nemen. ´Het is echter jammer dat de industrie steeds minder geïnteresseerd is in het ondersteunen van designers’, aldus prof. Hansjörg Maier-Aichen die tijdens de beurs rondleidingen gaf.

Massaproducten 
Hij onderstreept daarmee de tweeslachtigheid die zichtbaar is op de beurs; aan de ene kant duurzame producten die vaak in kleine series worden gemaakt en aan de andere kant massaproducten die voor een lage prijs hun weg vinden naar de consument. Duurzaamheid speelt hierin geen rol want dat strookt niet met modegevoeligheid en omzetsnelheid van de producten. 

Duurzaamheid
Opvallend is wel dat de combinatie duurzaamheid en kleinschaligheid, vaak gekoppeld aan fair trade, door Nederlandse bedrijven goed was vertegenwoordigd met bedrijven als Unseen Products, Wonderable en Kinta. Het is een soort tegengestelde beweging van de digitalisering en globalisering. Ook bij veel andere standhouders werd vaak expliciet vermeld dat producten een ‘natuurlijke oorsprong’ hadden, maar dat is nooit de hoofdreden waarom consumenten deze producten kopen, zo geven de leveranciers direct toe. 

Sterke presentaties
Hoewel de meeste exposanten sterk productgericht zijn, zie je langzaam hoe een aantal conceptmatig werkt door ene eigen stijl neer te zetten. Zij kiezen uit een enorm aanbod en de selectie daarvan wordt op een herkenbare manier gepresenteerd waardoor de inkoper (en later de consument) zich snel een beeld kan vormen van het geheel. Riverdale was daarvan een goed voorbeeld, net als Eichholtz. Ook de Spieghel (internationaal Richmond de Spieghel geheten) schuift op in die richting en ontwikkelt zich van meubelgroothandel naar totaalaanbieder. 

Daling aantal bezoekers
Opvallend was dat de beurs minder exposanten uit het verre oosten trok. Ook het aantal bezoekers daalde met een kleine 12%. Aan de andere kant werden er meer vierkante meters verhuurd. Nederland leverde zo’n 100 exposanten en na Zwitserland stond Nederland op nummer 2 wat betreft buitenlandse bezoekers. Opvallend detail: Nederlandse exposanten zijn vaak sterk in hun presentatie.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten