Het aantal bezoekers voor de beurs Tendence viel tegen. Toch zijn exposanten positief over de ordering tijdens de beurs, zo laat Messe Frankfurt weten.
Tendence richt zich op het najaar, een belangrijk verkoopseizoen voor de detailhandel. De temperaturen tijdens de beurs (28 augustus t/m 1 september) waren echter hoogzomers en dit verklaart waarschijnlijk deels de geringe opkomst van bezoekers in vergelijking met vorig jaar. Dit jaar bleef de teller steken op 29.000, een terugval van ruim 15% ten opzichte van 2014. Aan de andere kant heeft het te maken met structurele veranderingen in de distributie. Een groot aantal winkeliers heeft de afgelopen jaren het loodje gelegd en die daling weerspiegelt zich in het aantal bezoekers, zo stelt Messe Frankfurt in een slotverklaring na afloop van de beurs. Tegelijkertijd worden behoorlijk wat woonaccessoires, een belangrijk onderdeel van de beurs, online verkocht, ook door de aanwezige exposanten. Ook de zuigkracht van de beurs Masion & Objet in Parijs, deels tegelijkertijd gehouden, zal niet positief hebben bijgedragen aan het bezoek.
Prominente rol Nederlandse exposanten
Los van deze structurele en incidentele factoren loopt het bezoekersaantal van Tendence al jaren terug en is ook het aantal standhouders afgenomen. Dat hoeft voor wel aanwezige exposanten niet verkeerd uit te pakken. Integendeel, diverse standhouders lieten weten prima zaken gedaan te hebben, wellicht door het wegblijven van concurrenten. Hoewel Nederland qua bezoekers niet heel scoort, blazen Nederlandse standhouders hun partijtje mee. Edelman, Kaemingk, Light & Living, Heembloemex en Dijk Natural Collections zijn partijen met enorme stands en zij - en ook veel andere Nederlandse standhouders - lieten zien dat qua handel Nederland een groot land is. Ook in presentatie behoren Nederlandse bedrijven vaak tot de toppers.
Specifieke marktontwikkelingen
Tendence gaf veel ruimte aan specifieke marktontwikkelingen. Zo werd parallel aan de beurs het onderdeel Ecostyle gehouden waar bedrijven die duurzame producten produceren of leveren zich konden etaleren. Ook jonge talenten kregen op de beurs een podium om zich te presenteren. Het onderdeel Arts & Crafts was een soort cross-over tussen kunst en ambacht. Allemaal inspirerende zaken met soms verrassende en mooie producten. Datzelfde geldt voor de specifieke designrelateerde producten. Tegelijkertijd sneeuwen deze beursonderdelen min of meer onder bij het massaproduct dat commercieel gezien het meest de kassa doet rinkelen. Dus zijn de grootste stands en de meeste hallen gevuld met massaproducten ondanks de algemene tendens naar ‘meer duurzaamheid’.
Kwaliteit
Toch laat de beursorganisatie zich in retrospectief positief uit over de beurs. Het spreekt over de hoge kwaliteit van de exposanten en stelt dat de ordering bij veel deelnemers goed was. Andere standhouders, zo stelt de Messe Frankfurt, spreken van een trend van minder, maar betere orders.