Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Vastzittende woningmarkt gijzelt woonbranche

De woonbranche wordt dubbel geraakt door crisis, zo stelt de ABN AMRO is haar jongste sectormonitor waarin de retail wordt belicht. Voor 2013 verwacht de bank geen verbetering. 

De retailsector bevindt zich in zwaar weer en krijgt het door het uitblijven van economisch herstel steeds zwaarder, zo stelt ABN AMRO in de sectormonitor Retail, Hierin schetst de bank de marktontwikkelingen in het derde kwartaal van 2012. De overheidsbezuinigingen, een dalende huizenmarkt en oplopende werkloosheid zetten de binnenlandse consumptie zwaar onder druk. Hierdoor keldert de omzet en neemt het aantal faillissementen in hoog tempo toe.

Woonbranche dubbel geraakt
Van alle retailsectoren krijgt de woonbranche waarschijnlijk de zwaarste klappen omdat zij dubbel wordt geraakt, zo stelt de bank. ‘Niet alleen zien zij hun volumes teruglopen door afnemende consumentenbestedingen, ook het stilvallen van de woningmarkt heeft direct invloed op de omzetten die in deze branche worden behaald.’ De doe-het-zelf (DHZ) branche en woonwinkels hebben hun volumes sinds het tweede kwartaal van 2008, net voor het begin van de crisis, tot het derde kwartaal 2012 zien dalen met respectievelijk 21% en 25%. In dezelfde periode daalde het aantal woningtransacties met 28%.

Meer private labels
Ondernemers proberen zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden in een poging de resultaten op peil  te houden. Bouwmarkten nemen in toenemende mate branchevreemde producten als tuinartikelen en meubels op in hun assortiment. Woonwinkels hebben in mindere mate ingezet op een uitbreiding van het assortiment, maar brachten veranderingen aan door meer te focussen op goedkopere producten. Vooral private label producten worden ingezet om enerzijds tegemoet te komen aan de prijsbewuste consument en anderzijds om de marges enigszins op peil te houden.

Prognoses
Voor heel 2012 verwachten wij een verdere daling van 3,5% en 5% in de volumes van DHZ zaken en woonwinkels (in 2011 respectievelijk -2,8% en -2,3%). Voor 2013 verwachten wij een verdere volumedaling van respectievelijk 2% en 3%.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten