De verf- en behangspeciaalzaak heeft weinig last van de economische malaise. Vooral zaken die zijn aangesloten bij een formule draaien goed, zo blijkt uit een artikel in het blad Retailtrends. Absolute uitschieter is de formule Colors@Home.
Het aantal verf- en behangspeciaalzaken (vbs) neemt al jaren gestaag af, maar zaken die zijn aangesloten bij een formule zijn hierop een uitzondering. Afgelopen jaar steeg zelfs het aantal formule gebonden zaken en dat is opvallend omdat de retail in zijn geheel het moeilijk heeft en zeker de woonretail. Het is des te opvallender omdat de vbs vrijwel hetzelfde assortiment voert als de woninginrichtingzaak. Grootste verschil is dat de vbs ook verf en behang verkoopt en dat blijken producten die consumenten makkelijk kopen.
Verf als trekker
‘Met een klein bedrag heb je met verf toch een relatief aardige verandering in je huis’, zegt Henk Jongenelen, adjunct directeur van franchiseorganisatie DMG dat de vbs-formules Deco Home en Verf & Wand exploiteert. ‘Verf wordt in een hogere frequentie aangeschaft dan bijvoorbeeld gordijnen. Iemand die in een van onze winkels verf koopt, ziet ook de rest van het assortiment. Hij koopt misschien niets extra, maar heeft wel wat gezien en komt wellicht later terug.’ Voor verf geldt min of meer hetzelfde verhaal, meent Jongenelen en dat zorgt er voor dat de verf- en behangspeciaalzaken minder last lijken te hebben van de economische teruggang en de stagnatie op de huizenmarkt.
Groei formules
Toch neemt het aantal verf- en behangspeciaalzaken al jaren af. In 2007 waren er nog 921 zaken en naar verwachting slinkt dat dit jaar tot 746, zo becijfert Retailtrends. Opvallend genoeg steeg afgelopen jaar het aantal bij een formule aangesloten zaken wat vooral te wijten is aan de stormachtige groei van de formule Colors@Home. Deze formule blijkt sterke aantrekkingskracht te hebben op woninginrichters die veelal als ongebonden winkeliers opereren en zich relatief makkelijk aansluiten bij de franchise-formule. De formules Deco Home, Decokay, Verf & Wand, Decorette, Profiel Verf & Behang en Thuisin en Colors@Home vormen gezamenlijk zo’n 80% van de totale markt van verf- en behangspeciaalzaken.
Agressieve marketing
Rob van Prooijen, directeur-eigenaar van Colors@Home verklaart de extreme groei van de formule omdat deze actief en agressief opereert. ‘Wij zijn een marketingbedrijf en stellen de vraag: waar liggen onze kansen en hoe kunnen we toegevoegde waarde geven? Wij bieden omzetgroei aan onze leden en komen veel vaker met folders en flyers dan onze concurrenten en het blijkt dat print vreselijk belangrijk is.´
Vbs wordt vbw
Volgens Retailtrends profiteren de verf- en behangspeciaalzaken van hun ruime assortiment doordat consumenten daar one stop shopping in praktijk kunnen brengen. De term vbs zal volgens het blad dan ook gaan verdwijnen omdat het assortiment naast verf en behang nu ook ‘wonen’ omvat. ´Vbs wordt daardoor volgens kenners binnenkort vbw.´