Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Victor Koppelaar: 'Domotex zit in het medailleklassement'

De koers van de beurs (7) 

Zoals de beurskoersen stijgen en dalen, zijn ook vakbeurzen in beweging. Komt er wellicht samenwerking in het versnipperde beurzenlandschap in Nederland? Profiteren buitenlandse beurzen van die kleinschalige Nederlandse beurzen? Beursorganisatoren vertellen over de stand van zaken.

Welke beurs/beurzen vertegenwoordig je en wat is je functie hierin?
‘Ik heb een breed portfolio, maar voor de interieurbranche is Domotex de belangrijkste beurs en dan vooral Domotex-Hannover. Want er zijn ook Domotex Asia-China, Domotex Russia en Domotex Middle East.’

Hoe gaat het met de beurs?
‘Het gaat goed. Wat 2012 betreft hebben we een uitstekend jaar achter de rug en de vooruitzichten voor komende jaar zijn goed. We zitten in het medailleklassement, zou je kunnen zeggen.’

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die jullie de afgelopen jaren hebben gedaan om bezoekers te trekken?
‘Je moet de bezoekers op de eerste plaats stellen, naast de deelnemers. Belangrijk is om er voor te zorgen dat de beurs voldoet aan de voorstelling die de bezoeker ervan heeft; dat hij weet waar hij naar toe gaat. Om te voorkomen dat de bezoeker gaat verdwalen hebben we een online matchmaking platform ontwikkeld waarop bezoekers contact kunnen leggen exposanten. Dat kan voor, tijdens en na de beurs. Zeker voor nieuwelingen is dat handig. Ook kun je op deze manier makkelijker ontdekken wat de ontwikkelingen zijn.’

Beurzen worden steeds meer relatieplatforms en het gaat steeds minder om directe ordering. Toch wil je je als beurs presenteren als podium vol noviteiten. Hoe communiceer je dat als beursorganisatie naar de bezoekers?
‘Natuurlijk zijn er meerdere kanalen dan een beurs om noviteiten te introduceren, maar bedrijven zoeken toch een momentum om nieuwe producten met enige bombarie te presenteren. Een beurs is daarvoor een goed moment omdat dan distributeurs, handelsagenten en andere belangstellenden langskomen. Het is ook een goede gelegenheid voor pre-ordering en vergeet niet dat Domotex deels nog steeds een orderbeurs is. Doordat er verschillende mogelijkheden zijn voor de diverse Domotex-beurzen kun je als exposant ook de keuze maken wanneer je wat waar wilt presenteren.’

Door allerlei omstandigheden kan een beurs‘krimpen’ en verbreding van het aanbod is een geijkt middel om het aantal exposanten en bezoekers op peil te houden. Doen jullie dat ook?
‘In principe bestrijken we een groot gebied, maar we denken eerder aan uitdiepen dan aan verbreden. Dat lukt niet altijd. Zo hebben wij het geprobeerd met natuursteen en keramische tegels en dat was geen succes. Maar bijvoorbeeld buitenparket lijkt mij een goede uitbreiding. Afgelopen keer hadden we de Wood Flooring Summit waar een aantal hele grote, nieuwe  namen stonden en dat is goed aangeslagen. Algemeen gesproken gaan we niet andere productgroepen erbij halen.’

Op vakbeurzen worden steeds vaker consumenten toegelaten, hoe staan jullie daar tegenover?
‘Het ligt niet in de lijn dat we dat gaan doen.’

Beursdeelname is niet goedkoop en het economisch tij zit niet mee. Wat heeft dat voor consequenties (gehad) in de m2 prijs?
‘Het is een investering die je doet en je moet kijken naar de relatie tussen deze investering en wat het je oplevert. Als je kijkt naar het m2-tarief en dat afzet tegen het aantal bezoekers valt dat gunstig uit. Domotex stunt niet met de prijzen en we doen niet aan volumekorting. Wel belonen we bedrijven die bijvoorbeeld een tweejaar-contract aangaan en commitment tonen. Je moet zorgen dat je de concurrentie aankan en als ik kijk naar de herhalingen zegt dat genoeg.’

Wat is het aandeel van Nederlandse exposanten aan de beurs en zitten daar verschuivingen in. Zo ja, welke?
‘We hebben een stabiel deelnemersveld. Ieder jaar wordt door bedrijven een afweging gemaakt en deelname is geen automatisme. Maar er is weinig fluctuatie.’

De Nederlandse bezoekers, hoe zit het daarmee?
‘Het is al jaren stabiel. Nederland is een belangrijk bezoekersland en alle belangrijke inkopers die je mag verwachten, komen.’

Waarom zouden exposanten moeten deelnemen aan jullie beurs?
‘Het is gewoon een prima beurs. Voor de meeste deelnemers heeft Europa prioriteit, maar als je op andere markten actief wilt worden, kun je ook naar andere Domotex-beurzen. Je ziet dat nieuwe markten opkomen en zo is Domotex Asia-China al behoorlijk groot geworden.’

Dit is het zevende artikel in een reeks over ontwikkelingen over vakbeurzen in Nederland en daarbuiten. Eerdere artikelen verschenen op 26 juni, 10, 20, 25 juli, 1 en 6 augustus.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten