Je kent het begrip, je weet dat ze bestaan, je ziet ze op straat, maar je herkent ze niet en weet niet precies wie tot deze categorie behoort: de digitale nomaden. Het zijn mensen die niet op een vaste plek werken, maar met de laptop onder de arm en de smartphone in de hand op weg zijn van A naar B en 'ergens' werken. Vaak zijn het gewoon twintigers die een kantoorbaantje hebben, maar dat klinkt zo gewoon en gruwelijk grijs. Ze kennen het woord kantoorklerk waarschijnlijk niet eens en doen iets met 'office', dat klinkt al een stuk beter.
Ik moest hier heel even aan denken toen ik deze week een rondleiding kreeg in het nieuwe kantoorgebouw van Microsoft, op loopafstand van Schiphol. Een verbouwd kantoor dat schitterend is ingericht met hoogwaardige materialen, veel kleur in sprankelende en toch beschaafde tonen, een fraaie meubilering en een prettige stoffering. Overal zijn werkplekken, vergaderruimtes, leuke zitjes, er is een relaxruimte waar je zeker kunt zijn van stilte en er zijn verspreid door het hele gebouw overal gestileerde en gestoffeerde 'telefooncellen' want bellen- daar hoeven collega's geen last van te hebben.
In het plafond hangen sensoren en alles wordt gemonitord: wie waar wanneer aanwezig is, hoe lang ruimtes bezet zijn, wanneer het licht of de ventilatie uit kan, of je bezoek voor de deur staat, wat er aan voedsel wordt weggegooid in het restaurant en je hoeft ook niet na te denken over de koffie want 'het systeem' herkent je favoriete smaak; keus uit zeven soorten. Alles is digitaal geoptimaliseerd zodat de medewerkers goed kunnen presteren.
Dat woord presteren is overigens volledig verdwenen want in het Microsoft ecosysteem, zoals de kantoorsamenleving bij die techreus heet, draait het om het realiseren van de optimale werk-privé balans en dan gaat het om gezondheid en welbevinden. Een prettige omgeving zorgt daarvoor en dat gaat veel verder dan het neerzetten van mooie kantoormeubelen, het installeren van goede verlichting, het realiseren van een knuffelhoek en een coffeecorner.
Kantoormeubelenleveranciers als Vitra en Gispen hebben hun eigen Home Collection en recentelijk introduceerde Leolux een eigen lijn kantoormeubelen, deels geplukt uit de bestaande collectie die puur gericht is op de consumentenmarkt. Ook een merk als Artifort beweegt zich op beide markten en de scheiding tussen meubelen voor project of privé is al jaren aan het vervagen, zeker als je naar de vormgeving kijkt. Het aardige is dat er vaak wordt teruggegrepen op klassiekers uit de jaren vijftig en zestig die nu prima passen in de al jaren durende retrotrend.
Bij de inrichting van het Microsoft kantoor is daar niet speciaal op gelet, maar wie goed rondkijkt ziet ook daar retrotrekjes. Alles is state of the art en voor jaren future proof, maar de retrolook is toch soms aanwezig. Zo zag ik ergens in een klein hoekje een leuk zitje. Een fraaie jaren zestig fauteuil en een retro tafeltje. Daarop drie tijdschriften, twee computerconsumentenbladen en een blad voor gamers.
Gelukkig, er werken niet alleen whizzkids, nerds en andere digital natives bij Microsoft, ook nog gewone mensen.. En retro? Dat bestaat niet in de digitale wereld.
Aribert Guiking