Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Vloerproductiviteit in retail fors teruggelopen

De vloerproductiviteit in de non-foodbranche is in de afgelopen twintig jaar enorm afgenomen door de toename van het aantal vierkante meters verkoopoppervlakte. Dit blijkt uit cijfers van Q&A Research & Consultancy.

De non-foodsector zag het aantal vierkante meters de afgelopen twintig jaar met liefst 82% procent toenemen, in de foodbranche was dat 68% extra meters. De cijfers komen uit de mond van Frank Quix, directeur van Q&A Research & Consultancy, vorige week tijdens een bijeenkomst van uitgeverij RetailTrends Media. Quik beoordeelt de cijfers als ‘een rare ontwikkeling’. Hoewel de omzet in de non-foodbranche in 20 jaar tijd met 26% steeg, daalde de vloerproductiviteit met 31%. Als je dat corrigeert met inflatie is de netto daling volgens Quix 80%, maar dan is nog geen rekening gehouden met omzet uit online activiteiten.

Winkels sluiten
Volgens Quix is niet de internethandel de oorzaak van de stagnerende verkopen in de winkels, maar ligt het aan de winkeliers zelf die ongebreideld meters hebben toegevoegd aan het bestaande areaal en dat geldt vooral voor de ketens. Quix denkt dat het beter is om niet goedlopende winkels te sluiten. ‘We hebben simpelweg veel te veel winkels en zitten dus te ruim in ons jasje.’ Daarbij verwijst Quix subtiel naar een vreemde werkelijkheid in de vastgoedsector; een leegstaand pand met een (gevraagde) hoge huur is nog altijd meer waard dan hetzelfde pand dat is verhuurd met een lagere huur.

Combinatie on- en offline
Eduard Plate, zelfstandig adviseur en oud directeur van de boekhandelketen AKO, stelt dat die teruggelopen vloerproductiviteit niet perse slecht hoeft te zijn en bestrijdt de uitspraak van Quix dat die toename van het vloeroppervlak ‘vernietigend’ is geweest voor de detailhandel. Volgens Plate maakt Quix een paar denkfouten. Een lagere vloerproductiviteit leidt volgens eerstgenoemde niet per definitie tot een te hoog kostenpercentage. Ook moeten volgens hem retailers noodgedwongen inspelen op de wensen van de klant die meer beleving willen. Tot slot zijn online verkopen niet zichtbaar in vloerproductiviteit, terwijl een juist een aansprekende winkel een voorwaarde is voor een succesvolle combinatie van online en offline verkopen.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten