Het blad vt wonen deed onderzoek naar het woongeluk onder 3.404 vrouwen. In alle verscheidenheid die uit het onderzoek naar voren komt, zit een grote mate van uniformiteit want waarin zit het grootste woongeluk bij vrouwen? Als ze een inrichting hebben die net iets anders is dan de buren. Dat geldt voor 98% van de respondenten.
Ik moest bij lezing van de onderzoeksresultaten direct denken aan de vele tv programma’s die over ‘wonen’ gaan. Ze volgen alle hetzelfde stramien: er is (meestal) een koppel dat niet tevreden is over hun inrichting, een stylist(e) gaat aan de slag en na x minuten is de metamorfose klaar en worden de gelukkigen naar binnen gebracht om de heringerichte ruimte te aanschouwen.
Dan volgt steevast een golf van verbazing en enthousiasme. Als voorbeeld bekeek ik een iets meer dan twee minuten durende samenvatting van RTL Woonmagazine waarin Niels en Sjoukje hun gemetamorfoseerde kamer binnenstappen. ‘Prachtig, Fantastisch, Je herkent het niet meer, Wow!, Heel mooi, Niet gedacht, Sfeervol hoor, Schitterend, Zo, wat een verandering, O jee, Boven verwachting, Helemaal goed, Helemaal af, Geweldig, Jemig, Super gaaf’, noteerde ik en toen was pas 1.38 minuut verstreken.
Blijkbaar hadden Niels en Sjoukje meerdere afleveringen van het programma bekeken want ook andere deelnemers laten zich uit in soortgelijke bewoordingen.
Ik kan de tel niet meer bijhouden van al die woonprogramma’s, maar vind tuinman Rob nog steeds een van de meest geloofwaardigen in het genre. Hij zit altijd met zijn handen in de grond te wroeten en is echt bezig.
Van mensen die binnenshuis werken, zie je meestal vooral het binnendragen van dozen, het uitpakken waarbij net te lang de naam van de sponsor in beeld komt en tot slot de styliste die de lamp ophangt, een vaas neerzet of even het vloerkleed uitrolt. Het echte werk wordt zelden in beeld gebracht.
Ik ben benieuwd of het nieuwe tv programma waarbij Ikea de sponsor is (start 30 augustus) daar verandering gaat brengen. Hierbij gaan zes interieurdesigners aan de slag om een ‘woonuitdaging’ die hen wordt voorgeschoteld in korte tijd op te lossen. Na beoordeling door een jury valt per aflevering iemand af en komt uiteindelijk de ‘Beste interieurdesigner van Nederland’ uit de bus.
Ik ben benieuwd wat de jury gaat zeggen en of de opdrachtgevers (gewone Nederlanders) ook aan het woord komen. Want vakmensen hebben een andere kijk dan consumenten. Professionals zoeken naar originaliteit maar - afgaande op het vt wonen onderzoek - willen gewone mensen hetzelfde als de buren en dan ietsje anders.
Als dat ‘anders dan bij de buren’ te ver gaat? Daarvoor hebben we een ander tv programma: De Rijdende Rechter.
Aribert Guiking
vt wonen en tv wonen
Gepubliceerd op 17 aug 2017