Momenteel wordt in Milaan de Salone del Mobile gehouden, de belangrijkste design- en meubelbeurs van de wereld. Zijn daar echt zulke bijzondere meubels te zien?
Op de site van BVA Actions kun je zien wat er met je spullen gebeurt als je tent failliet gaat; ze gaan weg voor een prikkie. Kantoormeubilair is niks meer waard. Kocht ik acht jaar geleden een stalen archiefkast van Ahrend voor 225 euro, nu kun je ze met een beetje mazzel voor een tientje meenemen. Ladekasten voor onder het bureau deden vijf jaar geleden 25 euro, ik zag ze nu voor 1 euro het stuk. Vroeger deed je daar wat kantoorspulletjes in en hangmappen. Hangmappen? Wie nu nog zoiets ambieert, is blijven hangen in de vorige eeuw. Desktopcomputers, printers op het bureau, archiefkasten – ze zijn verdwenen door de komst van laptops, tablets en smartphones. De fysieke documenten staan niet meer in de kast achter je, maar zweven in de cloud boven je.
Vieze woorden schrijven
In Finland hoeven kinderen sinds vorig jaar niet meer te leren schrijven met een pen want volgens de Finse overheid is het krijgen van typeles voldoende. Ik vraag mij af hoe die arme kindertjes in de winter vieze woorden op autoruiten gaan schrijven. Of als zij later groot zijn hun boodschappenbriefje gaan vormgeven.
Tikken, swipen, flexen en relaxen
Momenteel loopt in Milaan de Salone del Mobile en daar zijn weer hippe kabinetjes te zien, de moderne variant van de schrijftafel waaraan niet wordt geschreven, maar alleen wordt getikt en geswiped. Zij zullen waarschijnlijk niet verschijnen in de Nederlandse huiskamers en zeker niet in kantoren want daarvoor zijn deze tafeltjes te duur en te klein. Grote tafels, waaraan meerdere personen kunnen zitten, dat is de kantoortrend. Of kleine werkplekjes voor jezelf alleen. Of een paar bijzonder vormgegeven ‘fauteuils’ met grote oren, ontworpen door een designer. Het kantoor is een plek om te flexen en relaxen geworden.
Interieurevolutie
Thuis is de interieurevolutie anders van aard. Boekenkasten zijn er nog wel, maar niet voor de boeken. De cd-rekken zijn verdwenen, evenals de kasten voor dvd’s en de meubels voor audio apparatuur. De computerkast verhuisde van zolder naar de woonkamer en is zo langzamerhand rijp voor het museum. Streaming audio via Skype en online video via Netflix hebben minder ruimte nodig. De interieurinrichting wordt gestuurd door ontwikkelingen in de consumentenelektronica, niet door interieurdesigners.
Innovatieve banken
Kijk om je heen en je ziet het bewijs: banken, stoelen en tafels zijn nauwelijks veranderd, afgezien van de heersende woonmode. De drie-twee-een zitcombinatie is nog aanwezig bij een enkele zeventigplusser, maar die hoekbanken van nu verschillen nauwelijks van hetgeen er dertig jaar geleden in de vaderlandse huiskamers was te bewonderen: poten, schuim, stof. Let op als volgende week de kranten en tijdschriften vol staan met die innovatieve en inspirerende banken, stoelen, tafels en tafeltjes die men heeft ‘gespot’ in Milaan; wat is daar zo anders aan?
Europallets
Het Nederlandse Pastoe - dit keer niet in Milaan - is beroemd vanwege de kasten. Bepaalde oude modellen zijn sinds kort voorzien van een nieuw jasje en daarmee up to date. Geestelijke bloedarmoede of gewoon realisme? Waarom zou je voor de zoveelste keer met iets ‘nieuws’ komen als het oude ook voldoet?
De Duitse firma Paschen is gespecialiseerd in boekenkasten en levert deze over de hele wereld. Begin dit jaar ging het gerenommeerde familiebedrijf bijna failliet, werd overgenomen door een investeringsmaatschappij en directeur-eigenaar Christian Paschen moest het bedrijf verlaten. Hij werkt nu kleinschalig en maakt zelf meubels. Van europallets.
Een terugval? Ach, Rietveld ontwierp in 1934 zijn kratstoel (inderdaad, van oude kratten) en een paar jaar geleden werd dit model opnieuw op de markt gebracht, inclusief een junior versie. Dus waarom zou je nog nieuwe meubels ontwerpen? Die oude Rietvelds zijn zelfs nog meer waard.
Aribert Guiking