Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Waarom zijn winkeliers vaak grijze muizen?

Je eigen ik vertalen naar je winkel, dat is de boodschap van Inretail. Dat moet leiden tot succes. Maar wat als je een saaie piet bent, kun je dan überhaupt iets betekenen?

Het afgelopen week verschenen nummer van Inretail Magazine heeft als thema ‘Mijn winkel, dat ben ik’. Ik vreesde getrakteerd te worden op allerlei hippe cliché woorden als authenticiteit, het eigen DNA, inspiratie en omnichannel en jawel hoor – al die modieuze prietpraat kwam voorbij. Ik heb mij er doorheen geworsteld en ik moet zeggen dat er naast een hoop jargon toch ook zinnige dingen worden gezegd in de diverse artikelen. Voor degenen die nog steeds moeten wennen: Inretail is sinds vorige maand de nieuwe naam voor CBW-Mitex, u weet wel, die brancheorganisatie voor ‘mode, wonen en sport’. En het blad heet dus Inretail Magazine.

Ideaalplaatjes
Aan het woord komen diverse winkeliers die hun zegje doen over hun zaak, hun werkwijze en hun drijfveren. Dat is vrij duidelijk in meerdere opzichten: helder uitgelegd, in concrete woorden gevat en zonder opsmuk. Maar zonder opsmuk iets vertellen – dat is voor mensen die verstand zeggen te hebben van marketing of retail vrij lastig. Adviesbureaus of experts op dat gebied moet je altijd wantrouwen want hun verhalen zijn meestal ideaalplaatjes. De werkelijkheid is altijd weerbarstiger en lastiger.

Kiezen en creëren
Zo is er een uitgebreid interview met een dame en een heer van Identity Matching Academy en dat bedrijf is gespecialiseerd in Destination Marketing. Ik had nog nooit van dat bedrijf gehoord en heb geen idee wat Destination Marketing is, maar volgens de schrijfster is het een ‘vakgebied waarin retail een steeds prominentere rol krijgt’. Ik vat het verhaal van de marketingdenkers kort samen: Als retailer kun je het best kiezen voor het middenhoog tot hoogsegment en je eigen ‘marketinglandschap’ creëren. Sleutel voor succes is authenticiteit en je moet je eigen, unieke identiteit ‘vertalen naar een winkelconcept’. Als je dit hebt, kun je je ‘eigen markt creëren waarin klanten naar jou op zoek zijn of gaan.’

Ja maar
Om te weten waar je eigen authenticiteit ligt, moet je ‘weten wat je het beste kunt, waar je passie ligt en wat je kernwaarden zijn’. Dus - in eigen woorden - heb je een goed beeld van jezelf, dan weet je wat te doen en komen de klanten vanzelf. Nou ja, bijna vanzelf want de experts zijn wel zo snugger om op te merken dat je moet ‘mixen wat bij jezelf past en waar de markt behoefte aan heeft’. Dus de dame en heer hebben toch enige realiteitszin. Een echt goede opmerking vind ik dat zij de bekende ‘ja maar’ opmerking van de retailer doorprikken. Want ‘ja maar’ is het antwoord van menige retailer om bepaalde zaken niet te doen. En daarom vaak niks te doen.

Grijze muizen
Ook in andere artikelen komt het thema ‘Mijn winkel, dat ben ik’ aan de orde en daaruit blijkt dat eigenheid en eigenzinnigheid belangrijke onderscheidende factoren zijn om je winkel smoel te geven. Maar laten we wel wezen: talloze winkeliers zijn grijze muizen als ik afga op de winkels. En misschien zijn de ondernemers zelf ook wel relatief grijze muizen die nu eenmaal een winkel hebben omdat ze een winkel hebben. Hoeveel kleurrijke woonretailers kent u? Mensen die eigenwijs én commercieel zijn en daarom succesvol?

Meedeinen met de markt
Ik vind het allemaal wel aardig dat gepraat over DNA, authenticiteit, kernwaarden en identiteit, maar is dat een garantie voor een lekker draaiende zaak? Misschien moet je soms je eigenheid wat aan de kant zetten en kiezen voor commerciële zekerheid. Dat kan met een eigen sausje, maar wat is er mis aan ‘meedeinen met de markt’ en zo je boterham verdienen? Misschien kan een kleurrijk persoon als winkelier een beetje een grijze muis zijn. So what? Als het thema ‘Mijn winkel, dat ben ik’, betekent dat een grijze muis een soortgelijke winkel heeft, dan kan je je misschien zelfs onderscheiden van al die flitsende collega retailers die zo ontzettend veel eigenheid en ‘authenticiteit’ in hun toko stoppen.

De Engelse mevrouw James noemt zichzelf nogal gewoontjes en werd succesvol dankzij een saaie kleur. Zij schreef ’50 tinten grijs’ en dat boek werd een bestseller. Daarom schreef zij zelfs drie 'grijze' boeken. En nu is zij miljonair.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten