Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Wat zoeken consumenten op Marktplaats?

De economie trekt aan en de huizenprijzen stijgen. Woonwinkels profiteren daarvan en de gang naar de winkel wordt weer gevonden. Het geld mag weer rollen! Hoewel?

Marktplaats is precies wat de naam zegt: een marktplaats waar je rondsnuffelt om te kijken of je iets van je gading vindt. Het begon ooit met tweedehands spullen waar je als verkoper van af wilde, een soort digitale Koninginnedag maar dan het hele jaar door. Als koper kon je er vroeger wat rondkijken, nu is het aanbod zo groot dat je heel gericht moet gaan zoeken om niet te verdwalen. Ondertussen hebben ook professionals Marktplaats ontdekt en zijn er talloze retailers die adverteren met hun producten die ook gewoon in de winkel te koop zijn. Afdingen gaat lastig op de site en het gaat net de andere kant op; je kunt vaak bieden en een ander gaat er dan weer overheen.

Zoekgedrag
Marktplaats geeft een aardig inzicht in het koopgedrag van Nederlanders. Hoewel je beter kunt spreken van zoek- en mogelijk koopgedrag want zwembaden en parasols scoren ‘s winters aanmerkelijk lager dan in de zomer. Ski’s en schaatsen doen het logischerwijs in de zomer erg slecht. Aardig is de top 5 van de meest gebruikte zoekwoorden in het eerste half jaar van 2015 in een drietal categorieën die zich richten op producten voor in of rond het huis.
Bij de categorie Huis & Inrichting staan op 5, 4 en 3 respectievelijk Ikea, Hoekbank en Riviera Maison. Bij de categorie Tuin & Terras zijn dat, wederom in stijgende volgorde van populariteit Tegels gebruikt gratis, Tuinset en Loungeset. Bij Doe-het-zelf & Verbouw zijn Vloerplanken gebruikt, Festool en Makita de nummers 5, 4 en 3.

Meest gezocht
Hoewel de drie categorieën verschillen, is de top 2 van meest gebruikte zoekwoorden nogal uniform. Op 2 staat bij Huis & Inrichting Gratis en op nummer 1 Gratis af te halen. In de categorie Tuin & Terras zijn dat Gratis en Gratis af te halen. In de categorie Doe-het-zelf & Verbouw zit een lichte afwijking. Op nummer 2 staat Steigerhout. En met stip op nummer 1: Gratis.
Met andere woorden, nu de economie aantrekt, de huizenprijzen omhoog schieten én de huizen verkocht worden, nu woninginrichters en meubelzaken hun verkopen zien stijgen en het consumentenvertrouwen toeneemt, zijn Nederlanders vooral op zoek naar spullen die gratis zijn.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten