Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Webwinkelen handig bij extreme hitte of crisis

De actualiteit illustreert dat het bestaan van internet, en daarmee het online winkelen, een steeds grotere concurrent wordt van de fysieke winkel. Deze week gaf de site Retailnews.nl een alarmerend overzicht over gerealiseerde en toekomstige winkelsluitingen waarbij vooral gekeken wordt naar de Verenigde Staten. Daar verdwijnen duizenden winkels. Ook in Europa, dus ook in Nederland, zijn bekende namen inmiddels uit de winkelstraat verdwenen. Deels wordt deze kaalslag toegeschreven aan internet. In Griekenland is het nog een graadje erger want daar speelt ook de crisis een grote rol. Bovendien kunnen consumenten nu nog maar 60 euro cash per dag pinnen en niet iedereen beschikt over een pinpas om af te rekenen. Tegelijkertijd is die pas en de geldschaarste een zegen voor een aantal winkeliers in Griekenland.

Warmte stuwt webwinkelen
Want het blijkt dat Grieken massaal het net op gaan om online te shoppen. Bij de webshops kunnen zij met pinpas of creditcard betalen en vooral elektronicazaken draaien topomzetten.
Ook in eigen land was er afgelopen week een boost in het webwinkelen. Door de hitte bleven de winkelstraten leeg, maar was het druk op de digitale snelweg, inclusief de zijwegen, zo meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Grote online spelers
Meubelen en andere (grote) interieurproducten waren een paar jaar geleden nog lastig online te verkopen omdat je banken en bedden in de winkel zou moeten uitproberen, zo was de gedachte. Inmiddels is er een inhaalslag bezig en worden banken, bedden, kasten en andere interieurproducten steeds meer en zonder schroom online besteld, ook als het gaat om duizenden euro’s. Het aantal online aanbieders neemt toe waaronder grote spelers als Westwing, Home24, Fashionforhome en ex-postorderaar Otto, allemaal afkomstig uit het buitenland. Hier heb je generalisten als Wehkamp en Bol.com en specialisten zoals Fonq en Flinders, maar dat zijn in feite kleintjes. Kunnen nog kleinere spelers hier in mee? Kunnen fysieke winkeliers hier nog tegenop? Veel winkeliers hebben geen webshop of hooguit een klein digitaal winkeltje. Wat nu?

Knutselen en configureren
Fysieke retailers kunnen er voor zorgen dat zij via tablets, zogenaamde internetzuilen of grote aanraakschermen in de winkel extra digitale informatie beschikbaar hebben. Of zorgen voor een wifiverbinding zodat de klant zelf digitaal kan snuffelen. Er zijn meerdere digitale knutselprogramma’s waarmee consumenten zelf bijvoorbeeld zitbankcombinaties kunnen configureren en als zij dit live kunnen aanschouwen in de winkel is dat een pluspunt voor de winkelier. Dit vergroot kan de kans op verkoop. Datzelfde geldt voor programma’s om digitaal in te richten.  Leuk om te doen, nog leuker om het direct daarna in realiteit voor je te zien.

Webshop kan niet praten
Door deze digitale mogelijkheden aan te bieden op de winkelvloer ben je weliswaar geen directe concurrent van een webshop, maar gebruik je wel de (online) digitale mogelijkheden die er nu zijn. Het enorme assortiment, de vaak scherpe prijs en de ruime openingstijden van webshops pareer je als fysieke retailer met veel digitale extra informatie, de live aanwezigheid van producten én de eigen kennis. Want een webshop heeft geen extra kennis in huis en kan niet praten.

Hittegolf en koude douche
Natuurlijk zijn er consumenten die in de winkel uitgebreid informatie komen halen en vervolgens online - ergens anders - gaan bestellen. Ik begrijp dat winkeliers daar moeite mee hebben. Maar het is simpelweg de realiteit.
Het belang van online winkelen neemt nog steeds met dubbele cijfers toe en gaat ten koste van retailers in stenen winkels, ook dat is realiteit. Griekse toestanden zullen echter in Nederland niet snel voorkomen en een hittegolf is slechts tijdelijk. En in Griekenland? Daar zijn ze de hitte wel gewend en loopt de temperatuur nu verder op, in meerdere opzichten. Het wachten is op een koude douche.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten