Webwinkeliers besteden relatief weinig budget aan marketing of promotie rond de feestdagen. Wel geeft 69% van de online verkopers aan dat de feestdagen, met name de kerstdagen, van belang zijn voor de verkoop via internet.
Met Sinterklaas en Kerst in zicht, maken winkeliers zich op om hun winkel in de juiste sfeer te brengen want traditiegetrouw is december een topmaand voor de retail. Webwinkeliers doen daar weinig aan. Slechts 10% van de webwinkels is straks in kerstsfeer te bewonderen. Twee op de drie online winkeliers besteedt geen extra budget aan marketing of promotie rond de feestdagen, terwijl 69% van hen wel aangeeft dat de feestdagen, met name de kerstdagen, van belang zijn voor de verkoop via internet. De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek dat Marktplaats Zakelijk door Blauw Research liet uitvoeren onder 308 onlinewinkeliers
Sfeerloze nieuwsbrief
Van de online verkopers die zich voorbereiden op december is de helft in september of eerder al gestart met de voorbereidingen. Online verkopers verwachten gemiddeld door de feestdagen een omzetstijging van 32%. Een kleine 40% heeft speciale acties voor de feestdagen en slechts 22% heeft speciaal voor de decembermaand een uitgebreider assortiment. Wel geeft ongeveer een derde aan in december een grotere voorraad dan normaal te voeren. Ook hebben vier op de tien online verkopers een online nieuwsbrief maar besteedt slechts een kwart daarvan in die nieuwsbrief aandacht aan de feestdagen. Driekwart doet hier dus niets mee.
Vroege oriëntatie consumenten
‘Online ondernemers laten kansen liggen, zowel in het aantrekken van klanten via bijvoorbeeld promotie, als in het benutten van mogelijkheden voor extra omzet door het voeren van een breder assortiment dan normaal’ verklaart Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats. ‘Het is in aanloop naar de feestdagen van groot belang om er als webwinkelier voor te zorgen dat je door de consument wordt gevonden en het lijkt erop dat veel online verkopers dat nog onderschatten. Zoekgedrag op Marktplaats leert dat Nederlanders namelijk al in augustus op zoek gaan naar Sinterklaas en kerstspullen.’
Geen aangepaste site
Opvallend is dat slechts drie op de tien webwinkeliers, die aangeven belang te hebben bij de verkoop rondom de feestdagen, hun website aanpassen op de feestdagen. Een op de vijf toont hiervoor speciale aanbiedingen. In tegenstelling tot de winkelstraat is het online minder gebruikelijk om de webwinkel af te stemmen op de feestdagen: slechts 10% zorgt voor een Kerstsfeer, 8% voor een Sinterklaassfeer en 7% voor een winterse sfeer. Een op de vijf biedt speciaal voor de feestdagen de mogelijkheid om de goederen op te halen en een op tien bezorgt gratis in verband met de feestdagen.