Het moederbedrijf van Wehkamp heeft zichzelf in de etalage gezet. Wegens ‘een ongekende dynamiek in de sector’, zeggen ingewijden. Dat is een nette omschrijving voor kaalslag onder de webwinkels.
Deze week werd bekend dat Wehkamp in de etalage staat. Dat geldt ook voor de sites Fonq.nl en Create2Fit.com want in feite gaat het om RFS, de holding boven deze webwinkels. Het is niet bekend wat voor prijskaartje daaraan hangt en de vraag is of het nu gaat lukken. Twee jaar geleden zette RFS zichzelf ook te koop, maar er gebeurde niets. Nu lijkt er zelfs enige haast bij geboden en dat heeft de directie niet slim gespeeld. Vorige week werd bekend gemaakt dat het concern over de eerste helft van dit jaar een omzetplus boekte van 7% en dat de nettowinst 21% hoger was dan in het eerste half jaar van 2013, maar oplettende journalisten van Het Financieele Dagblad kwamen er achter dat er een boekhoudkundig trucje was uitgehaald; omzet en winst waren juist gedaald.
Omzetdaling
Het is voor het eerst in negen jaar tijd dat RFS een omzetdaling noteert, maar de eigenaren keerden zichzelf wel een dikke dividend uit van 40 miljoen euro. Daarvoor werd een nog dikkere lening afgesloten van 100 miljoen, waarvan een deel wordt gebruikt voor de bouw van het nieuwe distributiecentrum in Zwolle. De heren hebben er dus wel geloof in, zou je zeggen.
Onderscheidend vermogen
Maar het rommelt en het dondert op de online markt. Patrick Kerssemakers, baas van Fonq.nl (officieel geschreven als fonQ.nl) liet een paar weken geleden tijdens een congres weten dat
alleen retailers die ‘inzetten op hun onderscheidend vermogen’ kunnen overleven. ‘Uiteindelijk blijven er twee tot vier grote partijen over, die zeventig procent van de e-commercemarkt in handen hebben. De rest wordt ingevuld door nichespelers’, aldus Kerssemakers. Belangrijkste partij daarin zal Amazon worden en waarschijnlijk gaat deze multinational nog dit jaar van start in Nederland.
Wietwebshops
Als dat gebeurt, krijgen wehkamp.nl en zijn zusjes er een mega concurrent erbij. Bij Amazon kan je bijna echt alles kopen en wellicht kunnen kleine Nederlandse webshops onder de Amazon paraplu wiet gaan aanbieden. Of groeilampen en dat soort stuff. Hoewel, die agressieve Amerikanen zijn waarschijnlijk daarvoor weer te schijterig, dus die wietwebshops zijn wellicht juist degenen die gaan overleven. Dat zijn webshops met onderscheidend vermogen zoals Kerssemakers dat ziet. Zelf introduceerde hij vorig jaar met Fonq.nl ‘emotional commerce’; een praatje bij een plaatje. Iets netter geformuleerd: aantrekkelijke presentatie van de producten en proberen om ‘emotie op te roepen’. Dat moet dan onder meer gebeuren in de categorie meubilair en op de site zit een knop ‘Inspiratie’. Daarin staan aardige tips, maar niet echt bijzonder.
Diepe zakken
Maar, eerlijk is eerlijk, het werkt want Fonq.nl doet het uitstekend, zo blijkt uit de cijfers. En ik ga er van uit dat deze wel kloppen. Juist in het segment interieurproducten is de laatste jaren internationaal een inhaalslag gaande want vijf jaar geleden werd niet gedacht dat mensen massaal banken, kasten, bedden en andere grote interieurproducten zouden gaan kopen. De uit Duitsland afkomstige webshops Home24 en Westwing spreiden zich als een inktvlek uit over Europa en hun ‘familielid’ Zalando ging onlangs naar de beurs. De eigenaren konden vet cashen, maar de koers ging direct onderuit. Die grote webwinkels hebben investeerders met hele diepe zakken en met hun belachelijke service (30 dagen op proef, gratis terugsturen) maken zij de markt bij voorbaat kapot en vrijwel ontoegankelijk voor anderen.
Groeilampen
Nee, ik heb meer sympathie voor de kleintjes. Kent u Floorfriendly.nl? Die webshop levert suffe, kleine producten om onder stoel- en tafelpoten te plakken. Kunststof glijders, zwenkwielen, pootjes met vilt, viltdopjes met schroefdraad, ovale viltdopjes, viltglijders voor buisframes en tientallen variaties hierop. Niet sexy, maar reuze handig. De site is helder en informatief, er zijn duidelijke spelregels en desgewenst kan je de producten ook bij heel veel woonwinkels kopen. De site bestaat al jaren en blijft zeker nog jaren bestaan. Dit is met recht onderscheidend vermogen.
Ik denk erover om voor mijzelf ook zoiets te beginnen en denk aan groeilampen en daar plak ik dan het etiket Dutch Design op. (Ja, ze mogen gezien worden – maar alleen in de kelder). Dat wordt emotional e-commerce in optima forma. Misschien heeft Philips nog wat in de aanbieding nu besloten is om de lichtdivisie af te stoten?
Aribert Guiking