Retailers zijn nog weinig actief met ‘mobiel ondernemen’. Tegelijkertijd heeft de populariteit van smartphones grote invloed op het koopgedrag van consumenten.
Volgens onderzoek van ING blijkt dat veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) nog weinig gebruik maken van de mogelijkheid om smartphones te gebruiken om bijvoorbeeld meer omzet of naamsbekendheid te verwerven. Van de ondernemers die wel een strategie hebben ontwikkeld voor mobiele telefoons heeft 55% een aangepaste versie van hun site voor smartphones. Een kwart heeft applicaties ontwikkeld voor klanten en 23% verkoopt producten of diensten via een mobiele website of een app. Opvallend: driekwart van de ondernemers heeft zelf een smartphone.
Consument steeds mobieler
De helft van de onderzochte ondernemers denkt wel dat mobiel ondernemen de toekomst gaat worden, zo stelt ING. De bank verwacht dat over vijf jaar een miljard euro wordt besteed via de smartphone.
Bol.com bewijst dat de populariteit van smartphones grote invloed heeft op het winkelgedrag van consumenten. Sinds het begin van dit jaar zag de site het aandeel klanten dat winkelt via zijn mobiele telefoon bijna verdubbelen tot 7,9% van alle winkelbezoeken. Ook vinden steeds meer mensen de site via een tablet. Boil.com verwacht dat de nieuwe mobiele winkel deze groei nog een verdere impuls zal geven.