Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Werk aan de winkel voor retail

Het winkellandschap gaat op de schop. Veel winkels zullen moeten sluiten en winkelcentra moeten compacter worden. Gemeenten, vastgoedeigenaren en retailers moeten rond de tafel om te voorkomen dat leegstand toeneemt. Allemaal plannen uit de zojuist verschenen Retailagenda.

Eergisteren is aan minister Henk Kamp van Economische Zaken een Retailagenda aangeboden. Niet omdat de minister nog geen agenda had of dat hij graag een dubbele agenda heeft, nee - de Retailagenda is een plan om de retail te helpen zich beter aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Het plan moet er voor zorgen dat er vitale winkelgebieden komen waar mensen graag komen winkelen. Onderdeel van het plan is het aanpakken en tegengaan van winkelleegstand door sluiting en verplaatsing van winkels of een andere invulling daarvan. Want de samenstellers van het plan beseffen dat in de komende jaren nog veel meer winkels hun deuren zullen moeten gaan sluiten en dat er daarom iets moet gaan gebeuren.

Meewerkende partijen
Aan de Retailagenda hebben veel partijen meegewerkt en nog veel meer gaan er mee aan de slag. Brancheorganisaties, gemeentes, provincies, de landelijke overheid, vastgoedorganisaties, vakbonden en nog vele anderen zullen zich bezig houden met de uitwerking van het plan. En dat is nogal wat. Vastgoedeigenaars zullen genoegen moeten nemen met lagere huren zodat retailers kans van slagen hebben, het makkelijker toestaan van ‘horecafuncties’ in combinatie met retail moet mogelijk worden, winkels in aanloopstraten zullen gesloten moeten worden en de focus komt te liggen op compacte en aantrekkelijke winkelcentra, retailers kunnen scholing krijgen om beter te kunnen inspelen op e-commerce en online winkelen moet hand in hand gaan met fysiek winkelen, Nederland moet voor buitenlanders gepresenteerd worden als interessant land om te shoppen, enzovoort.

Shopping Holland
De ambities van het plan zijn torenhoog en gigantisch breed en daarbij horen nieuwe termen. Er komt een eAcademy en daarbinnen gaat men aan de slag met learning circles ‘waarbij retailers van elkaar leren.’ De internationale marketing gaat vleugels krijgen onder de naam Shopping Holland, er komt een gezamenlijke human capital strategie en met 1000 consumenten komt er een proef met een eID, een digitaal middel voor identificatie. Ook wil men ’investeren in 250 transitietrajecten met een sectorplan’ en uiteraard gaan de retailers vaardigheden leren om helemaal omnichannel te gaan.

Drinks & Snacks
Als je dit leest, mag je het ergste vrezen, maar algemeen gesproken is het plan in heldere taal geschreven en is men gelukkig ver weggebleven van marketingpraat van city managers die de laatste jaren in heel wat steden hebben laten zien volledig incompetent te zijn. Ik turfde in het plan slechts achtmaal het woord beleving en ook dat zegt wat. Ik vreesde voor een toekomstbeeld met aanloopstraten waar de winkels zijn omgetoverd in galerieën, waar het theater op straat plaatsvindt, waar retailers danspasjes maken in de winkel, verkopers moppen staan te tappen en drinks & snacks overal verkrijgbaar zijn. Plus plaatselijke bierfietsende toeristen in de straat en zich in coma zuipende pretvaarders in de grachten. Met als gevolg lege concertzalen, sluitende theaters, klagende pretparken en uitgestorven dierentuinen.

Meer horeca
Zover gaat het waarschijnlijk niet komen. Er komt wel een pilot ‘Verlichte regels winkelgebieden’, maar dat heeft niets met lichtshows te maken. Het gaat om een twaalftal plaatsen waar ‘belemmerende regels’ geschrapt moeten kunnen worden om te kijken of er meer ‘ondernemerschap en innovatie’ naar boven kan borrelen. Dat daarbij het woord horeca valt, nemen wij voor lief. Chocomel hoort daar immers ook bij en met het afschaffen van de melkquota per 1 april moeten de boeren straks hun melk ook kwijt kunnen.

Exit experts
Hoewel de samenstellers van het plan wel erg hoge ambities hebben, is het ijzersterk dat het is opgesteld door organisaties die rechtstreeks uit de retail komen of er direct mee te maken hebben. Banken hebben er slechts indirect mee te maken en namen van zogenaamde retaildeskundigen ontbreken. Dat zijn mensen die te vaak hard aan de zijlijn staan te tetteren dat retailers eigenlijk ongelofelijke sukkels zijn. Laat die zelfbenoemde experts maar lullen. Die roepen alleen maar om hun net geschreven boek aan te prijzen, zitten zogenaamd ‘kennis te delen’ terwijl zij hengelen naar opdrachten, strooien met marketingtermen waar de meeste retailers niets mee kunnen en zijn vooral heel erg met zichzelf bezig.

Aribert Guiking

Download hier de Retailagenda (pdf). 

 

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten