Zeggen dat werken in de retail saai is, kan echt niet meer. Werken in de retail is hartstikke spannend. Zo werk je 25 jaar bij V&D en zo sta je buiten. Zo sta je schoenen te verkopen en een dag later kun je op je klompen aanvoelen dat dat niet lang meer zal duren. Nee, de dynamiek is helemaal terug in de winkelstraat. Zogenaamde retaildeskundigen lepelen zonder haperen een hele serie winkelketens op die ‘in zwaar weer zitten’ en als ze niet snel van koers veranderen of tegenwind krijgen, kunnen ze binnen afzienbare tijd de zeilen strijken. Voor zover ze al niet op een zinkend schip zitten. Maar goed, als ze stranden zijn er genoeg kapers op de kust die zich graag voordoen als kopers.
INretail wil actie
De hele santenkraam van maritieme rampspoed golft door de winkelstraten, maar weest niet bevreesd: Nederlanders kunnen dijken bouwen en uitstekend baggeren. Nu moeten winkelstraten blijkbaar uitgebaggerd worden om openingen te forceren. Brancheorganisatie INretail, met roerganger Jan Meerman als spreekbuis, vindt dat gemeenten het voortouw moeten nemen om wat te doen aan de gaten die mogelijkerwijs gaan ontstaan als V&D op een aantal plaatsen gaat verdwijnen, zo laat hij deze week in een column weten. Niet eindeloos polderen, nee aanpakken. En doorpakken.
Tips voor V&D
‘Retaildeskundige’ Rupert Parker Brady zegt deze week in de Telegraaf dat Sun Capital, de eigenaar die de stekker bij V&D eruit trok door geen cent meer te willen investeren, ‘eigenlijk de enige serieuze kandidaat-koper’ is. Huh?
Laurens Sloot, hoogleraar retail in Groningen, vindt dat geen goed idee, maar noemt geen andere naam. Wel vindt hij dat bij een mogelijke doorstart de nieuwe eigenaar contracten kan afsluiten met jong personeel dat veel goedkoper is. Want het personeel bij V&D is een hoge kostenpost.
Huh? Als 18-jarige vakkenvuller bij Albert Heijn eruit geflikkerd worden omdat je te duur bent geworden en dan doorschuiven naar V&D om daar te promoveren tot kassavuller? Ziet u het al? Jongeren die in een ‘ouderenwinkel’ gaan werken?
Oplossing voor woonboulevard
In de woonretail gaat het stukken beter, zo zeggen de cijfers. Van veel retailers hoor ik gematigder geluiden en op de woonboulevards kun je de parkeerterreinen nu gebruiken als testijsbaan. Voor die woonboulevards hebben de deskundigen geen oplossing. Ik wel.
Een aantal daarvan platgooien en daarvóór gebruiken als oefenpanden voor brandweer, politie en anti-terreureenheden. Of ombouwen tot pakjesafhaalcentra van online bestelde goederen. De fysieke infrastructuur is er en je bent af van het gezeik in de wijk (of in het centrum!) van pakketbezorgers die bijna file rijden om hun werk te doen.
Huh, big data?
In de binnenkort leegstaande panden van V&D komen combinaties van levensvatbare ex-meubelboulevard retailers en op de kleinere winkels komen nieuwe namen te staan zoals Amazon, Cool Blue, Wehkamp, Otto, Zalando en Home24. Dat zijn bedrijven die precies weten wat de klanten willen want ze hebben jarenlang online gebigdataad en geomnichanneld zodat ze met al die data precies mijn voorkeuren weten en mij een persoonlijk aanbod kunnen doen. Daar kunnen collega-retailers nog wat van leren. Zo kreeg ik de eerste dag van dit jaar een fijne mail van Kwantum.
Beste Ans,
Kwantum begint het jaar goed met hoge kortingen! Shop nu alles voor je slaapkamer gegarandeerd voor de laagste prijs. Bijvoorbeeld een complete boxspring voor 390.-! Profiteer nu en shop direct online.
Huh, ik wist niet dat (ook) ik een geslachtsoperatie had ondergaan.
Aribert Guiking