Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Wie de schoen past, trekt hem meestal snel weer uit

Begin deze maand maakte Jan Meerman zich in zijn wekelijkse column op de site van INretail druk over het feit dat schoenenmerk Van Bommel per januari met een consumentenwebshop begint. De voorzitter van de brancheorganisatie spreekt van een ‘overvaltechniek richting retailers’ omdat deze ineens, zonder enige tekst of uitleg, deze stap van Van Bommel te horen kregen. Meerman vindt het niet netjes omdat ‘een groot aantal winkeliers (soms generaties lang) de firma Van Bommel groot heeft gemaakt in Nederland.’ Hij vreest dat ‘nog meer leveranciers de directe rol naar de consument gaan opeisen.’

Zelfmoord
Meerman concludeert dat retailers,  met zo’n bovenstaand voorbeeld in gedachten, uit moeten gaan van eigen kracht en van daaruit  samenwerking met de leveranciers moeten gaan zoeken. Het is een juiste gedachte, maar het zijn de fabrikanten/leveranciers die hierin de leiding hebben. Zij zien al jarenlang (fysieke) verkooppunten wegvallen en zien tegelijkertijd dat via webshops consumenten meer en meer hun spullen aanschaffen. Hieraan voorbijgaan is bijna een soort zelfmoord dus verschijnen er steeds meer retailmerken in webshops.

Verschuiving aanbod
Webwinkelier Flinders drijft volledig op designmerken die tot voor een paar jaar terug alleen via de vakhandel verkrijgbaar waren en verkoopt onder meer meubelmerk Foucault . Wehkamp heeft Bert Plantagie in het assortiment, op Home24 kan ik producten van Jan Kurtz bestellen en bij Bol.com vind ik Zuiver, Dutchbone en LaForma. Al deze merken stonden vorige week op de Meubelbeurs Brussel, een beurs voor de vakhandel. Met andere woorden: die merken kan ik als consument gewoon via een webshop bestellen, daar heb ik geen winkel voor nodig. Wie rondkijkt op grote sites als Westwing vindt daar ook talloze namen die vroeger waren voorbehouden aan de vakspecialist.

Gratis retour
In de fashion is dat al jaren het geval. Toen Zalando begon, vroegen veel mensen zich af wie zo idioot kon zijn om online schoenen te bestellen; hallo, die moet je toch passen! Nu worden er gerust zes paar schoenen besteld waarvan er vijf retour gaan. Of alles zes, want dat ene paar was alleen nodig voor dat leuke feestje. Retourzenden kost weinig of niks, dus laat maar komen die handel. Hetzelfde geldt voor kleding. Het kost Wehkamp of Bol.com bakken met geld, maar dat is ingecalculeerd. Dan hebben wij het nog niet eens over een gigant als Amazon die alles wil leveren. Of denk aan het sterk groeiende Jet.com dat hetzelfde wil, maar dan alles goedkoper.

Schoenmaker gaat vreemd
Ik heb geen glazen bol, maar binnen vijf jaar levert meer dan de helft van de leveranciers van meubelen, bedden, verlichting, vloerbedekking en andere interieurproducten die nu nog ‘hun’ dealers koesteren, rechtstreeks aan de eindgebruiker en waarschijnlijk is dat percentage hoger en de tijd korter. Schoenmaker blijf bij je leest, is een gezegde wat al lang niet meer van toepassing is. Vroeger beperkte de leverancier zich tot één markt, bijvoorbeeld óf de particuliere óf de projectmarkt. Dat is passé. Exclusief leveren aan detailhandel betekende de keus tussen vakhandel of bouwmarkt. Dat is voorbij. Probleemloos een online kanaal opzetten is geen zonde meer.

Zalando-effect
Om bij spreekwoorden en gezegden te blijven; wie de schoen past, trekt deze vaak net zo makkelijk weer uit; het zogenaamde Zalando-effect. Je moet geen oude schoenen weggooien voor men nieuwe heeft; flauwekul – je moet vernieuwen, innoveren, vooruit met de geit! Zo kan ik nog wel even doorgaan met clichés en dit is waar de schoen echt wringt: al die spreekwoorden en zegswijzen zijn straks volledig onbruikbaar. Jan Meerman vind het erg dat Van Bommel een webshop opent, maar ik kan het wel begrijpen. Het bedrijf laat vol trots weten dat zij ‘sinds 1734’ bestaat. Hoog tijd voor verandering dus.
Gooi die webshop met schoenen maar open. Liefst meteen. Dan kan ik de Sint verrassen.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten