De stichting WoonWerk lanceerde een site, speciaal gericht op (jonge) medewerkers in de woonbranche. Een mooie, hippe en leuke site. Helaas te mooi, te hip en te leuk.
In relatieve stilte is er een nieuwe site gelanceerd: www.werkeninwonen.com. Die site kende u al? Nee, dat is www.werkeninwonen.nl. Die laatste site bestaat al een paar jaar en geeft onder meer informatie over vacatures in de woonbranche, over arbo zaken en over opleidingen in de woonbranche. Speciaal voor medewerkers in de branche (dus niet voor managers en directeuren) maakte WoonWerk het tijdschrift Werken in wonen, maar dat bestaat niet meer. Opgeheven. Te duur. Daarvoor is er nu de nieuwe site werkeninwonen.com.
Allemaal hoofden
Op die site staan vooral mensen: het hoofd recruitment van de Mandemakers Groep (over vacatures en solliciteren), hoofd van het Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid (hoe ga ik om met overvallers), het hoofd van een meesterparketteur (over zijn nieuwe bedrijfspand), het hoofd van een styliste (over bloggen) en het hoofd van Dion Graus (over niks). Dat laatste is logisch want het Tweede Kamerlid dat pleitte voor de caviapolitie is een leeghoofd in het kwadraat. Wat die halve gare op de site werkeninwonen.com doet, is mij een raadsel.
Contentknallers
Verder op de site iets over woontrends, wat tips, een paar mini-bedrijfsreportages, iets over verkopen, filmpjes over de zojuist gehouden Woonbeurs en vooral veel korte interviewtjes. Het ziet er flashy uit, klikt lekker weg, leest vlot en voor je het weet, weet je misschien wat meer. De site is nog in opbouw, dus wie weet wat het nog gaat worden. Het oogt in ieder geval goed.
Degenen die zorgen voor de inhoud van de site (want dat heeft WoonWerk uitbesteed), doen dat ook voor de sites www.indesport.nl (voor medewerkers in sportzaken) en www.indemode.nu (voor mensen in modewinkels). Die contentboys hebben wellicht gedacht ‘een winkel is een winkel’ en op alle drie de sites zie je een aantal keer dezelfde hoofden en dezelfde berichten voorbij komen. Handig bedacht van die contentknallers want dat is 3x kassa. Gewoon een leuk berichtje op de site pleuren en hup – driedubbel declareren.
Rake koppen
De kopjes zijn reuze oké. Zo lees ik op www.indemode.nu de kop ‘Mannen zijn luie wezens’ met daaronder ‘Rick Moorman over vreemdgaan en vrouwen die alles bepalen.’ Niks nieuws, dat weten wij al lang en toch ga je het lezen. Nou ja, bijna dan. Op de site www.indesport.nl ook rake koppen zoals ‘Swimsuit special voor prins George’ en ‘You glow girl!’ Op beide sites overigens ook weer het hoofd van leeghoofd Dion Graus.
Nogmaals, het ziet er best lekker uit en de info heeft geen enkele diepgang dus het leest als een trein. Dat is voor mensen op de werkvloer best fijn want medewerkers in de woonbranche zijn meestal geen echte lezers. Ze zijn veelal een stuk jonger dan de winkeleigenaren/managers/filiaalhouders. Op zich niet vreemd, want de gemiddelde leeftijd van dit soort mensen in de woonbranche is het hoogst van de hele detailhandel. En daarin zit een probleem. Zelfs een dubbel probleem.
Smartphone checken
Een driedubbel probleem zelfs. Ten eerste is werken in de woonbranche niet sexy. Jongeren die toch op de winkelvloer terechtkomen, vinden werken in de winkel weinig opwindend. Ten tweede verdiepen zij zich niet via vakbladen in de branche want die bladen zijn over het algemeen supersaai en dat spreekt (jonge) medewerkers niet aan. Gelukkig is er nu voor hen die flitsende site werkeninwonen.com, maar dat is niet de oplossing. Want nu gaan jongeren in de branche de hele dag op hun smartphone kijken of er weer een leuk bericht op die site staat.
Te flashy site
Grote kans dat op een gegeven moment de baas die jongelui er dan uitgooit want aan medewerkers die meer aandacht hebben voor hun eigen scherm dan de klant heb je niets. Gevolg: de oudjes op de winkelvloer blijven over. En dan komt probleem 3 om de hoek. Want consumenten die in de winkel komen, worden niet geconfronteerd met hippe, jonge mensen die zij op tv zagen en in de woonbladen, maar met grijze mannen en vrouwen die het leuk vinden om parttime wat bij te klussen. Dus keert de consument zich nog meer af van die woonretailers en gaat de branche naar de filistijnen. Als er daardoor steeds minder mensen werkzaam zijn in de woonbranche – dan kan WoonWerk zichzelf wel opheffen.
En dat allemaal vanwege een te flashy site die zij zelf in het leven hebben geroepen en die jongeren aanspreekt. Dus: zorg snel dat die site saaier wordt.
Aribert Guiking