De Duitse online winkel Zalando stopt met de verkoop van interieurproducten. De focus gaat volledig naar kleding en schoenen.
De stap van Zalando is verrassend want tot voor kort werd volgehouden dat de markt voor interieurproducten constant sterk groeide, mede omdat de online verkoop van meubelen en andere interieurproducten relatief gering is. Zalando begon twee jaar geleden met woonartikelen en breidde het assortiment gestaag uit. Bekende merken zijn onder meer Boss Home en Joop! Living. Maar, zo blijkt uit diverse studies, juist omdat er een geringe merkbekendheid is van interieurmerken wordt er daardoor weinig gericht gezocht naar dat soort merken.
Stroomlijning
Zalando blijft actief in vijf categorieën: kleding, accessoires, sport, schoenen en premium. Die laatste categorie bevat de duurdere producten uit de andere vier categorieën. Bij sport draait het vooral om sportkledij en minder om sportartikelen. De categorie premium opereerde in eerste instantie onder de naam Emeza, maar onlangs werd besloten ook dit onderdeel bij Zalando onder te brengen.
Home24
De grote concurrent van Zalando-wonen is Home24 dat ook in Nederland actief is (www.home24.nl. Home24 ambieerde om de ‘Zalando voor meubels’ te worden waarbij gerefereerd werd aan het succes van de schoenen- en kledingverkoop bij Zalando. Nu laatstgenoemde er de brui aan geeft wat betreft de meubelen en andere woonproducten wordt de kracht van Home24 als online speler ineens een stuk groter. In 2011 was de omzet nog 26 miljoen euro, nu is de omzet gestegen tot 100 miljoen, waarvan 50% in grote artikelen als banken en bedden. Naast Duitsland en Nederland is Home24 actief in Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland.