Test-Aankoop, vergelijkbaar met de Consumentenbond, geeft antwoord op een artikel in De Standaard over matrastesten. Volgens de krant zouden deze testen niet deugen.
Afgelopen week stond in Belgische kwaliteitskrant De Standaard een kritisch artikel over matrastesten van Test-Aankoop, de Belgische Consumentenbond. In het artikel worden hun matrastesten in twijfel getrokken, vooral op basis van gesprekken met vertegenwoordigers van de matrasindustrie. Deze vallen met name over de labels ‘Beste koop’ en 'Beste van de test’. In dezelfde krant geeft Test-Aankoop nu een reactie.
Onafhankelijk laboratorium
Volgens Test-Aankoop gebeuren de tests in een ‘onafhankelijk laboratorium’ en krijgen de matrassen een ‘diepgaande doorlichting’. Daarbij wordt getest met computers en met mensen. ‘De testpersonen zijn zeer grote, zware mannen en kleine, lichte vrouwen. Van daaruit wordt geëxtrapoleerd naar meer gemiddelde personen’, zo schrijft de organisatie. Na afloop van de test krijgen de leveranciers van de matrassen de resultaten van hun producten toegestuurd en dit leidt nauwelijks tot reacties. ‘Kritiek komt veelal na publicatie van het hele onderzoek, wanneer iedere fabrikant ook de scores van de concurrentie verneemt’, zegt Test-Aankoop.
Beste koop
Test-Aankoop selecteert en koopt de matrassen zelf en na de test worden er de predicaten ‘Beste koop’ en ‘Beste uit de test’ opgeplakt. De eerste heeft betrekking op de prijs-kwaliteitverhouding en betekent niet dat dit de beste matras is. Dat consumenten dit wel zo interpreteren is een probleem, stellen de matrasfabrikanten. Hier gaat Test-Aankoop niet op in. ‘Onze leden zijn sinds jaar en dag vertrouwd met die termen’.
Verkoop van labels
Wel geeft de Belgische consumentenorganisatie toe dat de desbetreffende labels ‘verkocht’ worden om ze te gebruiken, waarbij ze verwijst naar de Consumentenbond in Nederland en de Stiftung Warentest in Duitsland die dat ook zo doen.