Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurs zoekt architect (en andere bezoekers)

Deze week wordt in Keulen de IMM gehouden, de Internationale Möbel Messe waar de meubelindustrie een platform heeft om hun nieuwste modellen te showen. De IMM volgt altijd op de beurzen Heimtextil (interieur- en bedtxtiel) in Frankfurt en Domotex (vloerbedekking) in Hannover die inmiddels achter de rug zijn. De drie beurzen richten zich van oudsher met name op detaillisten, maar de doelgroepen zijn de laatste jaren verbreed.

Verreweg de belangrijkste doelgroep waren alle beurzen op azen, zijn architecten. Speciale shows, aparte lezingen en andere activiteiten moeten er voor zorgen dat mannen in zwarte pakken en grijs haar (zonder stropdas, wel vaak met sjaaltje) over de vloer komen. Voor hen wordt dan gewezen op exposanten die zich ook bezig houden met projecten en steevast wordt na afloop van de beurs in ronkende bewoordingen aangegeven dat de architecten in grote getale daadwerkelijk zijn gekomen.

Relatief nieuw op de beursvloer zijn stylisten die zich, zeker in Nederland, de laatste jaren aardig hebben opgewerkt tot 'adviseurs' die bemiddelen tussen leverancier en klant, waarbij deze laatste doelgroep divers is. Stylisten gaan vooral voor 'het mooie plaatje' en zijn te herkennen aan de smartphone die permanent paraat staat. Dat geldt in nog sterkere mate voor bloggers en vloggers die door menige beursorganisatie met open armen worden ontvangen want zij zorgen voor veel publiciteit en daar zijn beursorganisatoren dol op. Bovendien zijn ze altijd positief en niet van die zeikerds zoals journalisten.

Maar met de opkomst van bovenstaanden neemt tegelijkertijd het aantal vakjournalisten af omdat hun bladen wegkwijnen en daar zijn beurzen dan weer niet blij mee. Want via die bladen worden de primaire doelgroepen geïnformeerd. Ondertussen bereiken de diverse beurzen via social media van alles en iedereen en ook exposanten doen daar aan mee.

Het reflecteert de langzame dood van de traditionele media en de opkomst van nieuwe. De volgende nieuwe groep zijn influencers en die zijn rete commercieel, doen alles voor de opdrachtgever (als het maar betaalt) en zijn volledig gericht op snel & simpel. Of, als ze heel veel volgers hebben, kunnen ze wat meer zelf sturen. Zo las ik dat Kim en Kourtney Kardashian really love special furniture.

Welke meubels dat zijn? Daar geef ik nu geen antwoord op. Maar als u volgend jaar in Keulen een vrouw ziet lopen met buitenproportionele borsten en een dikke reet plus een hoop buzz er omheen dan bent u nu al vast gewaarschuwd.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten