Duitse matrassen startups die online hun producten verkopen zijn in een hevige concurrentiestrijd gewikkeld. Met goedkope instapmodellen proberen ze van elkaar marktaandeel af te snoepen.
Matrassen startups hebben in Duitsland (en in feite in alle landen waar ze actief zijn) vrijwel allemaal dezelfde strategie: biedt een goedkope matras aan, verkoop deze via internet, gebruik voor de promotie vooral social media en richt je met name op een vrij jonge doelgroep. De prijs is geen belangrijk verkoopargument, maar lijkt het nu wel te gaan worden. Sinds begin deze week biedt het merk Emma Matratzen een instapmodel aan voor 290 euro. Daarop liet Casper, van Amerikaanse origine maar al jaren actief op de Duitse markt, weten met een model van 225 euro te zullen komen. Daarmee verscherpen zij de online matrassenhandel waarmee veel geld en rechtszaken zijn gemoeid, zo schrijft het Handelsblatt.
Goedkoopste matras testwinnaar
Want ondanks de stijgende verkoopaantallen moet er nog steeds veel geld in de startups worden gepompt, alles om het marktaandeel te houden of te vergroten. Dat groeit behoorlijk. Emma, actief in 14 landen, zegt in 2016 20 miljoen te hebben omgezet, vorig jaar 33 miljoen en wil dit jaar komen tot 60 miljoen. Pionier Bett1.de, de eerste die in Duitsland met de online matrassenhandel begon, claimt afgelopen jaar 120 miljoen euro in Europa te hebben omgezet en zegt in Duitsland marktleider te zijn. Bett1.de biedt een matras aan voor 199 euro, de Bodyguard. Bijzonder daarbij is dat de Stiftung Warentest, vergelijkbaar met de Consumentenbond in Nederland, deze matras tot de allerbeste bestempelde.
Rechtszaken
Dat was echter in 2015, maar dat maakt niet uit want de Stiftung Warentest doet doorlopend matrastesten en geeft daarbij een score die blijft 'staan'. Zo kun je dus geteste matrassen van jaren geleden vergelijken met die van nu. Dat doet Bett1 prominent en daar vallen concurrenten dan weer over; hoe kun je nu een matras van jaren geleden vergelijken met de matrassen van nu? De harde concurrentie leidt ook tot rechtszaken waarbij partijen elkaar in de haren vliegen over het gebruik van de term 'testwinnaar'. Vooral nieuwe aanbieders maken zich daar schuldig aan met dubieuze advertenties, zo stelt het Handelsblatt. Het gevolg van alle gekrakeel: een lage, of nog lagere, prijs voor de matrassen.