Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Grote meubelzaak? Snel verkleinen!

Uit recente gegevens van het internationale onderzoeksbureau GfK blijkt dat Duitse consumenten over tien jaar 15% van al hun bestedingen in de retail via internet zullen doen. De huidige trend van groeiende bestedingen op internet zal afvlakken en volgens GfK gaat het nu al bij bepaalde productgroepen richting verzadiging wat betreft de online omzet. Zo zal het procentuele aandeel van de categorie elektronica & media (denk aan mobiele telefoons, tablets en boeken) zelfs afnemen. Dat komt vooral doordat er nog een enorme groei wordt verwacht van online bestedingen in de foodsector. Ook wordt er nog een stijgende lijn verwacht bij meubels en andere interieurproducten, maar relatief gezien valt dat mee.

Fysieke winkel blijft
Volgens GfK zal het online omzetaandeel in de Duitse retail groeien van 8,5% in 2014 naar 15% in 2025. Die online boom leidt niet tot ondergang van de fysieke winkel. Want in 2025 komt dus 85% van de retailomzet uit ‘stenen’. Voor Nederland zijn er geen cijfers bekend, maar de Duitse cijfers geven wel een indicatie. Zij verwijzen naar een groeiende online omzet - waarschijnlijk nog jaren met dubbele cijfers -  maar de overgrote omzet zal vanuit de fysieke retail blijven komen.

Online inhaalslag
Dat wil niet zeggen dat fysieke winkels ‘vanzelf’ blijven verkopen, zie alleen al de problemen bij bijvoorbeeld schoenen- en kledingzaken. Vooral in die sector stijgen momenteel de online omzetten gigantisch en als je de lijn doortrekt zou het best kunnen zijn dat de komende jaren bij interieurzaken de klappen gaan vallen, juist omdat in de categorie ‘interieur’ er sprake is van een online inhaalslag. Met andere woorden; daar gaan wij de komende jaren pas goed merken wat de invloed van online shoppen is.

Schaalverkleining
Een bijkomend probleem is de grootte van veel meubelzaken. Deze zijn gebouwd in de gouden tijden van de jaren tachtig en negentig. Toen verrezen ook talloze woonboulevards die nu staan weg te kwijnen. Die grote winkeloppervlakten zijn ondanks de gezakte vastgoedprijzen nog steeds peperduur en wie wil dat huren of kopen? Die historische schaalvergroting is een retailbreed fenomeen dat wellicht een probleem gaat worden want er lijkt een tegenbeweging gaande. Praxis en Gamma, exponenten van de schaalvergroting, openden dit jaar stadswinkels met een beperkt assortiment op een bescheiden oppervlak. Ook Ikea en Hornbach experimenteren met kleine vestigingen, zij het nog niet in Nederland.

Groot en toch te klein
Wellicht gaat die schaalverkleining doorzetten want via internet kun je alles bestellen. En overal. En altijd. Dus heeft de fysieke winkel, hoe groot ook, altijd een (te) klein aanbod. Dus waarom dan zo groot blijven? Misschien moeten grote zaken, solitair of op een meubelboulevard, zich opsplitsen in kleinere, gespecialiseerde eenheden. Misschien zullen binnen afzienbare tijd vooral bij de grote jongens en de generalisten er problemen ontstaan; veel winkeloppervlak, veel kosten en toch te weinig keus.

Pick-up point
Misschien moeten die grote meubelzaken aparte shop-in-shops worden onder een dak. Of stoffeerders en meubelmakers in huis halen. Of een pick-up point worden waar online bestelde pakjes kunnen worden afgehaald. Of afgeleverd. Of een centrum om zitmeubelen en bedden te testen waarna alles in iedere soort en maat ter plekke online besteld kan worden. Of een fijne zitplek met gratis wifi en veel koffie om toch wat omzet binnen te harken.

Duitse expansie
Geen idee of dat gaat werken, maar een grote zaak voor interieurproducten is misschien geen pre voor de toekomst. Daarover laat het hierboven aangehaalde GfK-onderzoek zich niet uit. Bovendien: in Duitsland gaat het juist slecht met de kleine interieurzaak en verrijzen er bijna wekelijks enorme Möbelpalaste buiten de stadskernen. Die Vollsortimenter expanderen over het hele land. Zijn dat de Duitse woonboulevards van de toekomst?

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten