In 2015 zijn er waarschijnlijk meer webwinkels dan fysieke winkels, zo voorspelt softwareleverancier Casengo.
Casengo is leverancier van software die zich richt op klantenservice. Het bedrijf onderzocht (bijna) alle webwinkels in Nederland en constateert dat er vorig jaar zo’n 59.000 webwinkels in Nederland actief waren, een stijging van 59% ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2007 waren er dat nog 12.000. Het aantal fysieke winkels in Nederland is juist al jaren dalende, van ruim 111.200 in 2007 naar 106.100 in 2012. Dat is nog fors meer dan het aantal webwinkels, maar Casengo verwacht dat al in 2015 het aantal webwinkels het aantal fysieke winkels zal overstijgen. Als reden voert het bedrijf aan dat het vrij makkelijk is om een webwinkel te beginnen, onder meer vanwege de lage investeringen die er voor nodig zijn.
Friezen opmerkelijk actief
De meeste webwinkels bieden kleding aan, gevolgd door sieraden, wijn, speelgoed en schoenen. In Friesland beheert ruim vier op de duizend inwoners een webwinkel: het meest van alle provincies in ons land. Inwoners van Zeeland beheren relatief het minst vaak een webwinkel. 1,9 op de duizend Zeeuwen beschikt over een online winkel. De meeste webwinkels worden vanuit Amsterdam gerund (6,4%). Den Haag en Rotterdam completeren de top drie.
Weinig reactie op complimenten
Van de onderzochte webwinkels beschikt 81,2% over een Facebookpagina. Merkpromotie (73%) is daarvoor de belangrijkste reden, gevolgd door community building (61%), klantenservice (39%) en e-commerce (39%). Tweederde van de webwinkeliers reageert binnen twee uur op een klacht, terwijl dat percentage bij een compliment (26%) veel lager ligt. De helft van de webwinkeliers reageert helemaal niet op een compliment. Niet slim, stelt Floris van der Veen, oprichter van Casengo. Het werven van nieuwe klanten kost namelijk meer tijd en geld dan het behouden van bestaande klanten. ‘Negatieve én positieve klantberichten horen snel een goed antwoord te krijgen’, meent Van der Veen.