Dit jaar komen er zuilen op de winkelvloer van Gamma en Karwei met daarop het volledige online assortiment. Ook kunnen klanten via de zuilen kasten configureren, gordijnen op maat laten maken en direct afrekenen met hun pinpas.
Op dit moment draait Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, al pilots met een ‘internetzuil’ in een paar winkels. Daarmee kunnen klanten het volledige webassortiment doorzoeken, kasten configureren, maatgordijnen invoeren, bestellen en betalen. Maatwerkkasten configureren kon al via een scherm op de winkelvloer, maar dan moesten klanten naar de infobalie om hun configuratie te bestellen en dat was nogal omslachtig. ‘Ze kunnen nu via dezelfde zuil bestellen, afrekenen en de kast thuis laten bezorgen’, aldus Laurens Miedema, projectmanager crosschannel bij Intergamma.
Testen en uitrollen
Intergamma kiest voor een bescheiden begin met een paar winkels, maar wil na de testperiode snel opschalen. De komende zes maanden worden uitgetrokken om alle 400 winkels te voorzien van digitale verkoopassistenten in de vorm van zuilen. Tegelijkertijd vindt er een integratie plaats van alle kanalen en nog voor het eind van dit jaar worden een mobiele website en apps gelanceerd. Miedema: ‘We geloven dat de smartphone de verbinding vormt met de klant thuis en op zijn werk, terwijl hij de folder leest of in de achtertuin van de buurman staat.’