Bouwmarkt Karwei brengt tegelijkertijd een fysiek en een (vrijwel) identiek online magazine uit. In het fysieke blad ontbreken prijzen en staat weinig informatie, de digitale versie geeft wel prijzen en veel informatie. Volgens marketing manager Mariëlle Rooswinkel is het online magazine direct een groot succes.
Het fysieke magazine met rechtsonder een QR-code om online meer info te krijgen.
Meest opvallende aan het fysieke blad is het ontbreken van prijzen bij alle producten. Een groot deel van het 96 pagina's tellende blad bestaat uit foto's waarin de producten niet kaal zijn gefotografeerd, maar in een interieur of tuin staan, door Karwei 'inspiratie' genoemd. Wie meer over de producten wil weten of op zoek is naar de prijs moet een QR-code scannen die op iedere pagina staat of direct online het magazine gaan bekijken. Ook staan er in het hele fysieke blad QR-codes waarmee je direct op Pinterest komt, klus- en interieurtips kunt krijgen van experts en een 'audiotour' kunt volgen voor meer informatie. Voor als deze online extra's wordt gebruik gemaakt van BN-ers.
Pagina uit online magazine. Als je op + klikt krijg je direct meer info over het product.
QR-codes
Met deze QR-codes verbindt Karwei de online en offline wereld met elkaar en volgens marketing manager Mariëlle Rooswinkel is het succes van de online mogelijkheden een paar dagen na de start al merkbaar. 'Het aanklikken van de QR-codes gaat door het plafond en wij kunnen bijvoorbeeld zien dat de codes voor de audiotour veel worden geopend.'
Pagina uit online magazine. Als je op icoon rechtsboven klikt start de 'audiotour'.
Tweemaal per jaar
Het blad komt tweemaal per jaar uit en is nu gericht op het voorjaar, reden waarom de eerste dertig pagina's volledig zijn gericht op producten voor de tuin en dan met name meubelen. Daarna gaat de blik naar binnen en wordt het meer en meer een presentatie van losse producten, maar overzichtsfoto's blijven aanwezig.
'Bouwmarkt met smaak'
Met het magazine krijg je de indruk dat Karwei een woonwinkel is in plaats van een bouwmarkt. Dat is niet zo, maar de formule heeft al jaren geleden ingezet om het imago te 'vervrouwelijken' door meer aandacht te geven aan de presentatie en producten als tapijt (naast karpetten ook kamerbreed) en meubels te introduceren, iets wat bij collega-bouwmarkten nog weinig gebeurt. Sinds september vorig jaar presenteert Karwei zich als 'de bouwmarkt met smaak.' Daarmee probeert de retailer de drie-eenheid klussen, inrichten en stylen te verenigen. Volgens marketing manager Rooswinkel is het nieuwe blad geïntroduceerd omdat het vorige blad (dat meerdere maken per jaar verscheen) te weinig pagina's had. 'Uit onderzoek bleek dat onze klanten meer inspiratie wilden. Dat kunnen wij nu geven in een combinatie van inspiratie en actie.'