Over de start van Amazon in Nederland is al veel geschreven, maar uiteindelijk gaat het erom of mensen gaan bestellen bij die website. Wat betreft de aanschaf van meubelen of andere woongerelateerde spullen denk ik dat het heel erg gaat meevallen want de Duitse site die, via een erbarmelijke vertaling, 'geschikt' is gemaakt voor Nederlandstaligen is uitermate onoverzichtelijk en gewoon puur slecht. Waarom zou Amazon zijn best gaan doen voor zo'n klein kikkerlandje als Nederland?
De site van Otto is een stuk beter, maar wie kijkt naar het daar aangeboden meubilair kan direct constateren dat het veelal om karakterloze producten gaat die aangeven dat Duitsers geen smaak hebben. Ofwel: Nederlanders hebben een andere smaak. De gespecialiseerde webwinkels Home24 en Westwing (ook van Duitse origine) hebben wat dat betreft een veel beter en passender aanbod. Maar wie kijkt naar de omzetten moet constateren dat een smaakvol aanbod en omzet niets met elkaar hebben te maken.
Uit eigen land zal de revolutie niet komen. Wehkamp besloot vorig jaar zich meer te gaan richten op het segment 'home & living', maar leed in zijn totaliteit een omzetverlies van 10% terwijl de markt met 14% steeg. Dan kun je het schudden, tenzij er een wonder gebeurt. Bol.com is een stuk beter, groter en gevarieerder met hun categorie 'wonen, koken en huishouden', maar de financiële resultaten zijn ondoorzichtig.
Hoe dan ook, uit cijfers van het CBS blijkt dat webwinkels al jarenlang gemiddeld een sterkere omzetgroei laten zien dan puur fysieke winkels. Mede daarom laat brancheorganisatie INretail al jaren aan haar leden weten: ga online, maak je zo zichtbaar en open eventueel een webshop. De grootste omzetgroei (ook al jarenlang) ligt overigens bij zaken die online én offline actief zijn.
Los hiervan blijkt dat fysieke woonwinkels het hier te lande al een paar jaar op rij heel erg goed doen in vergelijking met veel andere retailers. Verreweg de meeste mensen kopen hun bedden, banken, kasten en andere woonspullen gewoon in een stenen winkel. Of de komst van Amazon en daarmee de te verwachten online verkoop als geheel daarin verandering gaat brengen, is koffiedik kijken.
Ik denk dat het online geweld van grote platforms zoals Amazon en de daarmee gepaard gaande lage prijzen niet voor de grootste veranderingen gaan zorgen bij de gevestigde woonretail. Ik denk dat de grootste druk gaat komen van nieuwe digitale tools; zelf online je eigen bed, bank, kast of vloer configureren, een afbeelding van de gewenste bank digitaal in je eigen interieur plakken, het zelf stofferen van een bank, inzoomen op de stof en vervolgens het resultaat vanuit alle hoeken bekijken zonder dat je hoeft te bukken, het digitaal behangen en verven en in feite je hele interieur bij elkaar harken en in elkaar knutselen vanaf de laptop. Het kan allemaal al, maar het gaat nog veel makkelijker worden.
Hierdoor wordt de figuurlijke afstand tussen winkel en scherm steeds kleiner. Het voordeel van de fysieke winkel is dat je daar de producten echt kunt voelen en proberen. Wellicht dat je daar iemand treft die interessante dingen kan vertellen waar je zelf nog nooit aan had gedacht.
Zoals?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Wat ik wel weet is dat consumenten via internet steeds 'slimmer' worden en daarmee het winkelpersoneel relatief steeds dommer. Dit constaterend en wetende dat er steeds meer digitale hulpmiddelen bij komen, gaan de komende jaren zorgen voor een behoorlijke schifting onder de woonwinkeliers. Dat is geen koffiedik kijken, maar gewoon gezond verstand gebruiken.
Aribert Guiking