Hoewel er sprake is van een zogeheten stikstofcrisis en de natuur in Nederland er slechter voor staat dan gedacht, zie je aan de andere kant dat het vreselijk goed gaat. Niet alleen het paard, maar ook Sinterklaas staat te trappelen om cadeautjes te bezorgen en honderden bestelbusjes rijden rond als moderne zwarte pieten om pakketjes rond te brengen die via webshops besteld zijn. Dan hebben wij het nog niet eens over de gehypte Black Friday gekte die morgen losbarst en moet de kerstman nog komen. Allemaal activiteiten die gaan leiden tot extra verkeer. Dus nog meer stikstof en andere zooi de lucht in. Omdat het zo goed gaat, gaat het dus slecht.
Nu stikstof 'ineens' een probleem is, zit de overheid met de handen in het haar. Op plaatselijk niveau hebben diverse gemeentes maatregelen genomen door bepaalde gebieden af te bakenen als milieuzone en daar mogen oude diesels de stad niet meer in. Maar al die jongere exemplaren die webbestellingen afleveren, hebben daar geen last dus trekken webshops alles uit de kast om online bestellen verder te promoten.
Grote e-tailers als Wehkamp en Bol.com proberen hun eigen straatje schoon te vegen door het verkleinen van hun verpakkingen omdat ze inzien dat zij feitelijk veel lucht verplaatsen en tegelijkertijd een hoop stikstof produceren. Wehkamp laat weten steeds meer 'duurzame merken en producten' aan te bieden, maar duurzaam distribueren is een ander verhaal. Online supermarkt Picnic gebruikt elektrische autootjes om te bezorgen, maar de chauffeurs worden zwaar onderbetaald en dat lijkt mij niet bepaald 'fair', ook zo'n woord dat te pas en (vooral) te onpas wordt gebruikt.
In het segment Home & Living is het online aandeel relatief nog gering en dat is logisch. Een bank of bed is een duur product en dat douw je niet zomaar door de brievenbus of haal je niet zelf even op bij een afgiftepunt. Zes jurkjes of evenzoveel paar schoenen bestellen en doodleuk (gratis) terugsturen kan, maar een paar banken of tafels tegelijk bestellen, lijkt mij onwaarschijnlijk. Bovendien is het weer inpakken om te retourneren een hoop gedoe dus het verkeer dat veroorzaakt wordt door leveranciers in de woonbranche wordt niet extreem verhoogd door online bestellingen.
Er is een uitzondering en dat zijn de bedrijven die een matras in een doos verkopen. Het uit Amerika overgewaaide bed-in-a-box principe is volledig geënt op online bestellen en thuis afleveren. Naar de winkel gaan, daar verschillende matrassen proberen, er een uitkiezen en dan kopen, wordt vervangen door online bestellen, thuis langdurig uitproberen en als het niet bevalt gratis terugsturen.
Voor de consument is het ideaal. Voor de matras een stuk minder want het samenpersen van zo'n matras zorgt weliswaar voor minder vervoer van lucht, maar gaat ten koste van de kwaliteit van het schuim. En voor het milieu is het gewoon slecht want dat heen en weer gesleep van matrassen zorgt voor nogal wat logistiek verkeer. Maa ja, wie ligt daar wakker van?
Aribert Guiking