De Engelse matrassen start-ups Eve Sleep en Simba in zwaar weer en hebben steeds meer moeite om investeerders te vinden. De koers van het beursgenoteerde Eve Sleep is momenteel 98% lager dan begin januari vorig jaar en Simba had moeite om eerder dit jaar geld van investeerders aan te trekken vanwege de slechte prestaties en dito vooruitzichten. Simba werd opgericht in 2016 en liet investeerders weten dat het wellicht binnen een paar jaar een waarde van een miljard zou kunnen hebben. Zóu kunnen, want drie jaar later wordt de waarde op 20 miljoen pond geschat.
De cijfers geven aan dat de matrassen startups een enorme hype zijn, dat er nogal veel opgeklopte lucht in de bedrijven zit en dat cijfers, zeker als er sprake is van een (mogelijke) beursnotering, alle kanten kunnen opwaaien.
In The Guardian van afgelopen weekend stond een artikel dat de krant af en toe berichten krijgt opgestuurd van lezers die zich beklagen over de belabberde kwaliteit van de matrassen van Eve Sleep. Tegelijkertijd profileert Eve Sleep zich op de eigen site als het merk met de meeste vijfsterren recensies. The Guardian prikt daar direct doorheen en meldt dat dit waarschijnlijk komt omdat je kans maakt je geld terug te krijgen als je een goede review geeft over je aankoop. De krant merkt droogjes op dat mensen al een positief oordeel geven voordat ze de matras echt hebben ervaren en later merken dat het wellicht het tegendeel zou moeten zijn.
Toch is de Engelse pers vaak lovend over Eve Sleep. Het bedrijf zou een briljante marketingstrategie hebben met als rode draad 'iedere fantastische dag start met de nacht ervoor'. Veel beter dan de Amerikaanse start-up Casper die juist 'het ervaren van slaap' als thema zou hebben, zo merkt een Britse journalist op in een artikel van een jaar geleden. Dat in de maanden daarna Eve Sleep in vrije val zou komen, wist hij toen nog niet: de beurskoers kelderde, de bezem ging door het management en – let wel – de strategie moest worden aangepast.
In Amerika, waar de matrassen start-up hype in 2014 begon, is het niet veel anders. Met verbazing wordt gekeken naar al die opborrelende online bedrijfjes die allemaal een bed-in-a-box leveren en van hen is Casper nog steeds het lievelingetje. Het bedrijf wist bij de start bekende acteurs en andere grote namen als investeerder aan zich te binden en inmiddels is er in het vijfjarig bestaan 340 miljoen dollar in gepompt. De groei is spectaculair en over omzet lees ik veel; per jaar, per kwartaal, in dollars en in procenten, maar ik heb niets kunnen vinden over winst. Ik vermoed dat die er niet is. En eigenlijk weet ik dat wel zeker.
Maar bij Casper zitten mensen in de top die als echte Amerikanen weten hoe je het volk moet bespelen. Al in 2015 liet celebrity influencer Kylie Jenner zich positief uit over Casper en dat leidde tot 870.000 likes op Instagram. Momenteel is muzikant John Legend het gezicht van het bedrijf.
In maart dit jaar kreeg het bedrijf een injectie van 100 miljoen dollar en dat zou je kunnen omzetten naar een 'waardering' van 1,1 miljard dollar als het bedrijf naar de beurs gaat. Absurd, maar zo werkt het in de financiële wereld. Er zijn echter ook critici want wie zegt dat er in de toekomst winst gemaakt wordt en geldschieters hun investering terug verdienen?
Ondertussen weten de traditionele matrassenfabrikanten die via 'ouderwetse' winkels verkopen niet meer wat ze moeten doen. Sealy, een van de grootste matrasproducenten (opgericht in 1881) gaat nu ook zelf matrassen-in-een-doos verkopen. En Casper verkoopt inmiddels via diverse retailketens en wil 200 eigen winkels openen.
Het gevolg van dat alles? 'Oud' en 'nieuw' komen steeds dichter bij elkaar en 'slapen' is een hype in de Verenigde Staten. Volgens bepaalde statistieken ging de gemiddelde levensduur van een matras in vijf jaar tijd van ongeveer tien jaar naar 8,7 jaar. Komt dat omdat mensen massaal een matras-in-een-doos bestellen en hun oude zooi weggooien? Komt het vanwege de belangstelling voor slapen? Of komt het omdat mensen zo'n voorverpakte matras kopen en deze na een bepaalde tijd (gratis) terugsturen omdat hij niet bevalt en vervolgens bij een ander een nieuwe bestellen?
Ik heb geen idee, maar denk dat producenten er in ieder geval niet wakker van zullen liggen.
Aribert Guiking