Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

'Meer beursbezoekers? Geef mij maar klanten'

Het jaar is nog maar net begonnen en de beurzencarrousel draait inmiddels op volle toeren. In binnen- en buitenland spoeden mensen zich naar een beurs om daar kennis te nemen van nieuwe producten, bestaande relaties te spreken en wellicht nieuwe aan te gaan. Beursorganisaties schermen graag met bezoekcijfers als indicator voor een succesvol evenement, maar dat wordt steeds moeilijker omdat het bezoek terugloopt. Deels is dat verklaarbaar doordat de meeste vakbeurzen zich richten op de traditionele retail en die krimpt. Het gevolg is dat logischerwijs steeds minder winkeliers overblijven om naar de beurs te gaan.

De traditionele detaillisten hebben concurrentie gekregen van webwinkels en beursorganisaties organiseren lezingen, workshops en andere activiteiten hoe de detaillisten zich kunnen 'wapenen' tegen die online bedreigingen. Tegelijkertijd omarmen diezelfde beursorganisaties de nieuwe spelers op de markt.

Wie op dit moment in Keulen de meubelbeurs IMM bezoekt, ziet daar een grote stand van Otto. Het postorderbedrijf van voorheen (eind vorig jaar verscheen de laatste papieren catalogus) heeft zich ondertussen omgevormd tot een online speler van formaat. In het segment woonproducten was de omzet in het boekjaar 2017/2018 zo'n 950 miljoen euro en dat groeit gestaag verder. Otto heeft in Keulen niet alleen een stand, het heeft ook letterlijk een podium op een prominente plek waar de hele week voordrachten worden gehouden. Afgelopen maandag werd bekend dat het premiummerk Machalke niet meer via dealers wordt verkocht, maar via Otto.

Otto is in Duitsland de grootste speler die online meubelen, bedden en andere woonproducten verkoopt, maar ook gespecialiseerde webshops als Westwing en Home24 pikken uit de ruif waar vroeger alleen plaats was voor de vakhandel. In eigen land is een gespecialiseerde webwinkel als Flinders nog steeds een kleintje, maar de groei is constant. De omzetstijging van Dekbed Discounter is spectaculair. En hoeveel omzet van beddenspeciaalzaken is inmiddels weggelekt naar de vele matrassen startups die online matrassen verkopen als bed-in-a-box?

In Keulen staat de Duitse matrassen startup Emma (ook in Nederland op de markt) in de 'slaaphal' tussen de bedden- en matrassenfabrikanten die via een dealernetwerk hun producten verkopen. Hoe lang houden zij dat nog vol? Ik sprake deze week op de beurs een vertegenwoordiger van een Nederlandse fabrikant van designmeubelen en die gaf toe; ook wij gaan via internet leveren, wanneer en hoe weet ik niet, maar het gaat gebeuren.

Ondertussen lopen er op de beursvloer medewerkers van Otto, Westwing, Bol.com en Wehkamp. Het zijn slechts een paar mensen, maar zij vertegenwoordigen een omzet die vergelijkbaar is met honderden, zo niet duizenden retailers met een stenen winkel. Standhouders die klagen over weinig bezoekers hebben misschien gelijk, maar het zijn andere bezoekers dan ze tien of twintig jaar geleden voorbij zagen komen.

Wat zeggen die bezoekcijfers? Niet zo veel. Sommigen vinden het zelfs irrelevant. Zo vertelt een Nederlandse exposant in Keulen, aanwezig met een relatief kleine stand: 'Ik hoef niet veel bezoekers, ik wil gewoon klanten.' En voegt zij er meteen aan toe: 'Die komen.'

Aribert Guiking

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten