Groot nieuws in Genemuiden, deze week. Afgelopen maandag opende in het Overijsselse stadje een nieuwe slaapspeciaalzaak die door de plaatselijke en diverse vakmedia wordt aangeduid als 'eerste Nederlandse showroom voor The Night-Store'. Dat is een Belgisch bedrijf dat onder eigen naam bedden en matrassen laat maken, twee winkels in België heeft en nu internationale expansie zoekt. Dan is Genemuiden natuurlijk een veelbelovende springplank om Nederland te veroveren.
De oprichter van het bedrijf laat op de site laat weten marketing te verafschuwen. 'In beddenwinkels draait het soms voor 90% om marketing, terwijl je vaak weinig verschil voelt tussen product A of B.' Hij zegt te kiezen voor 'een technisch hoogwaardig product dat zich puur baseert op de juiste combinatie van verschillende materialen.'
De website genemuidenactueel.nl ('al 15 jaar de nieuwssite van Genemuiden!') dook in de historie van het Belgische bedrijf en weet te melden dat de oprichter van The Night Store jaren geleden begon met zelf bedden en matrassen te tekenen. 'Hieruit is een reeks producten gekomen die zeer vreemd aanvoelen, 0% marketing genieten en 100% techniek vertegenwoordigen', zo staat op de site.
Tja, ik weet niet of je blij moet zijn met zulke plaatselijke promotie.
Ook op landelijk niveau speelt bovenstaande tegenstelling tussen marketing en techniek en met dezelfde sentimenten. Nederland staat mondiaal gezien zeer hoog als wij kijken naar de keuze in bedden en matrassen en de wijze waarop deze in winkels, veelal 'slaapspeciaalzaken', worden aangeboden. In Duitsland, toch geen onderontwikkeld land, zijn het bijvoorbeeld vooral matrassenstunters die het winkelbeeld bepalen. Op internet zijn daar diverse zogenaamde start-ups actief die matrassen via agressieve marketing verkopen. Dat gebeurt met een enkel model dat voor iedereen - man, vrouw, zwaar of licht gebouwd, koukleum of zweterd – geschikt is.
Het is de tegenstelling tussen enerzijds de verkopers van het zogeheten 'technisch slapen' (veel jargon, een uitgebreid verhaal, persoonlijk advies) versus de marketeers met een standaardverhaal, standaard product, advies niet nodig. Bij hen gaat het om gemak voor de consument.
Van die gedachte alleen al krijgen de traditionele matrasproducenten en -verkopers spontaan uitslag want zij hebben de afgelopen decennia hun best gedaan om de consument te laten geloven dat iedereen zijn eigen 'op de persoonlijke behoefte afgestemde' matras moet kunnen kiezen. No way, zeggen die start-ups die zo snel mogelijk scale ups willen worden, wij hebben iets voor iedereen. En dat geldt ook voor Nederland. De Consumentenbond geeft hen daarin grotendeels gelijk, zo laat de organisatie via matrassentests weten.
Het gevolg is dat de matrasindustrie en hun klanten, de retailers, in zwaar weer verkeren en brancheorganisatie INretail is al maanden in overleg met matrasproducenten en beddenretailers om 'iets' te gaan doen. Over het wat en hoe wordt niets losgelaten, maar vandaag is er weer een bijeenkomst waar spijkers met koppen geslagen zullen worden, zo vertellen ingewijden. Een promotiecampagne, een actie om het imago op te poetsen, spotjes op tv met Gooische vrouwen op een Gooise matras?
Wellicht wordt de hulp ingeroepen van Rembrandt. Vandaag begint het Rembrandt-jaar omdat de beroemde schilder 350 jaar geleden overleed. Tot mijn verbazing en verbijstering zag ik dat er dekbedovertrekken zijn met een afbeelding van de Nachtwacht. De naam past bij al dat gedoe over bedden en matrassen, maar slapen onder een dekbed met een print van de Nachtwacht?
Misschien wel leuk voor de winkel van The Night Store in Genemuiden. Hoewel, laten ze het daar niet horen. Straks komt een tapijtfabrikant uit die plaats met het idee van de Nachtwacht als karpetje.
Aribert Guiking