Nederlanders kopen meer digitale diensten en producten via internet, maar het aantal online gekochte producten neemt af, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Er worden vooral minder meubels en andere interieurproducten verkocht.
Het online kopen van producten neemt al maanden af, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Het CBS deed onderzoek (van april tot en met juni) onder Nederlanders van twaalf jaar en ouder en komt tot dezelfde conclusie. In 2022 kocht 53% via internet kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden, iets minder dan vorig jaar in dezelfde periode. Op de tweede plaats staat de categorie maaltijden met 43%, ook iets minder dan in 2021.
Minder meubels verkocht
Op zich is deze lichte teruggang in bestedingen via internet niet vreemd want vorig jaar was er nog sprake van corona en dat gaf de nodige beperkingen voor fysieke winkels waardoor veel mensen online spullen aanschaften. De grootste afname ten opzichte van 2021 is te zien bij het online kopen van meubels, gedrukte boeken, kleding en maaltijden, zie bovenste diagram.
Daling in alle leeftijdscategorieën
De daling in de online verkoop van producten doet zich voor in alle leeftijdscategorieën. De afname was het grootst onder de 65- tot 75-jarigen. De grootst groep van online kopers, zowel dit jaar als vorig jaar, is te vinden in de leeftijdscategorie 25- tot 45-jarigen.
Stijging verkoop online diensten
Tegenover de afname van de online aankoop van fysieke producten staat een stijging van het online aanschaffen van kaartjes voor de bioscoop, een concert of een cultureel evenement., het steeg van 8% in 2021 tot 34% dit jaar. Hier is sprake van een dubbel corona-effect; in 2021 zat de culturele sector grotendeels op slot en nu dat dit jaar niet meer zo is, treedt er een inhaaleffect op.