Het Engelse online retailer Made.com opent in januari 2016 een fysieke showroom in Amsterdam. Een deel van de collectie zal daar te zien zijn. Informatie over de collectie en bestellen kan ter plekke met behulp van aanwezige tablets.
De opening van de showroom op 23 januari is een vervolg op een tweedaagse pop-up winkel in juni dit jaar, ook in Amsterdam. Met de showroom wil Made.com zich als online brand fysiek presenteren aan het publiek. De showroom van 300 m2 wordt geopend in een oud fabriekspand waar sinds begin vorig jaar Bouncepace is gevestigd, een combinatie van een espressobar, kapper, fietsenmaker en kunstgalerie op de begane grond met op de verdiepingen flexibele werkruimtes. In de showroom kunnen bezoekers via tablets informatie over de producten opvragen door de tablet hierop te richten. Uiteraard kan ter plekke online besteld worden.
Juiste omgeving
Met de showroom volgt Made.com de strategie die in thuisland Engeland al eerder is ingezet; met online marketing veel buzz veroorzaken en met de opening van fysieke showrooms proberen om de online en offline met elkaar te verbinden. Made.com, dat zich met de collectie richt op jong-hip-bijdetijds-designminded publiek, weet zich met de vestiging in Bouncespace verzekerd van de juiste omgeving voor de producten. Dat geldt ook voor de wijdere omgeving; aan de Overtoom zitten sinds een aantal jaren veel meubelzaken die zich richten op een ‘jong’ publiek
Buitenlandse groei
Made.com zegt design van hoge kwaliteit te leveren waarbij niet de hoofdprijs hoeft te worden betaald. Door rechtstreeks te werken met designers en fabrikanten en tussenschakels als importeurs, groothandel en detailhandel uit de keten te halen, stelt Made.com ‘tot 70%’ goedkoper te kunnen leveren. Het bedrijf bestaat sinds 2010 en is actief in Groot Brittannië, Nederland, België, Frankrijk, Italië en Duitsland. Het buitenland is goed voor 30% van de omzet en met verdere expansie wil Made.com dat laten groeien naar 50%. De omzet nam vorig jaar toe tot 42,8 miljoen Britse pond, ruim 63% meer dan in 2013. Desondanks is het bedrijf nog verliesgevend.