Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Online zoeken naar raambekleding: prijs is niet belangrijk, geen interesse in duurzaamheid en horren in beeld door hete zomers

Hoe oriënteren mensen zich online als zij zoeken naar raambekleding? Onderzoeksbureau Van Es Marketing Services zocht het uit en vatte het samen in de Raambekleding Trendmonitor.
 


Omdat consumenten steeds meer internet gebruiken om zich te oriënteren kunnen statistieken over online zoekverkeer inzicht geven over zaken waarin de consument is geïnteresseerd. Van Es Marketing Services deed onderzoek naar de manier waarop mensen via Google zoeken naar informatie over raambekleding en probeert zo inzicht te geven in actuele ontwikkelingen. Het onderzoek strekt zich uit over de periode 2016 tot en met 2019 en maakt een onderverdeling in gordijnen, gordijnstoffen, rolgordijnen, horren en hordeuren, jaloezieën, plissés, lamellen, vouwgordijnen, vitrage, shutters, paneelgordijnen, inbetweens en shades.
 


'Gordijnen' meest gebruikte zoekterm
De afgelopen vier jaar werd het meest online gezocht (zoekvolume) met als zoekopdracht 'gordijnen' (50,5%) en 'rolgordijnen' (16,7%). Beide zoektermen behaalden een gemiddeld maandelijks zoekvolume van meer dan 33.000 zoekopdrachten. Opvallend is de categorie horren en hordeuren met een zoekvolume van 10,2%. 'Dat heeft te maken met de warme zomers van 2018 en 2019, in die tijd zie je een duidelijke toename van het zoeken naar informatie hierover. Mensen doen dan deuren en ramen open', zegt Han van Es, directeur van Van Es Marketing Services.
 


Trends
Het zoekgedrag van mensen geeft mogelijk inzicht in bepaalde trends en ontwikkelingen. Zo blijkt dat de laatste jaren 77,3% meer is gezocht naar informatie over 'duettes' *), gevolgd door meer gezoek naar informatie over plissés en inbetweens. Paneelgordijnen lijken uit de gratie, althans afgaande op het zoekgedrag over dit product. Want 'het zoekvolume kan niet zonder meer naar exacte verkoopcijfers worden vertaald, maar levert wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte', aldus het rapport.

Materialen en eigenschappen
Consumenten zijn niet erg geïnteresseerd in het materiaal waarvan de raambekleding wordt gemaakt. Alleen wanneer het om 'harde' raambekleding gaat, zoals jaloezieën en lamellen, worden bij de zoekopdrachten de woorden 'hout' en 'bamboe' relatief veel gebruikt. Bij zachte raambekleding werd in 2019 vier maal zoveel als in 2016 gezocht naar 'fluweel'. Het zoeken naar raambekleding in combinatie met de term 'pvc' verdriedubbelde in die jaren.
'Verduisterend' is de meest gebruikte term als het gaat om het formuleren van producteigenschappen. Daarnaast komen de termen 'brandwerend', 'zonwerend' en 'isolerend' frequent voor in online zoekopdrachten.

Duurzaamheid is niet belangrijk
Duurzaamheid in relatie tot raambekleding blijkt geen belangrijk item voor de consument, afgaande op het zoekgedrag. Er wordt nauwelijks gezocht naar duurzame, maatschappelijk verantwoorde of circulaire raambekleding. 'In consumentenonderzoeken wordt vaak aangegeven dat men dit belangrijk vindt, maar klaarblijkelijk geeft men dan een gewenst antwoord en is de praktijk weerbarstig. Als het er op aan komt vindt men deze producteigenschappen ondergeschikt aan andere eigenschappen', aldus het rapport.
 


Weinig (scherpe) prijszoekers
Internet is ideaal om prijzen te vergelijken, maar er wordt relatief weinig gezocht op prijs-gerelateerde zoektermen. De term 'goedkope' wordt het meest gebruikt in combinatie met raambekleding (48,3%), gevolgd door de zoekterm 'aanbieding'. Er wordt weinig gezocht op de termen 'gratis', 'actie' en 'korting', zo blijkt uit bovenstaande grafiek. De termen 'voordeel', 'uitverkoop', 'voordelig' en 'goedkoopste' worden zo weinig door consumenten gebruikt in hun online zoektocht dat ze niet eens worden aangegeven als kleine taartpunt.

Het rapport Raambekleding Trendmonitor 2020 is hier te bestellen

*) De term 'duette' verwijst naar de Duette, een specifiek product van Luxaflex. Blijkbaar is de term zo algemeen geworden dat het een soortnaam is geworden. Daarmee is het net zo geëvolueerd als de term 'luxaflex'. Dit is een merknaam van producent Hunter Douglas, maar in de loop der jaren verworden tot de algemene aanduiding van een horizontale jaloezie.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten