Sinterklaas is dit jaar guller dan voorgaande jaren, maar winkeliers schieten daar weinig mee op. Zij concurreren elkaar kapot door het strooien met kortingen. Wie profiteert daar nu eigenlijk van?
Even een paar highlights uit de retail van de afgelopen dagen: Ikea is door Nederlandse consumenten voor de tweede keer op rij verkozen tot het meest inspirerende merk, de Hema lijdt in het derde kwartaal wederom verlies, het distributiecentrum van de Hema kan de sinterklaasdrukte niet aan, Rivièra Maison meldt dat de winst is gehalveerd, Halfords maakt toch geen doorstart, Action is verkozen tot beste retailer van Europa, het aantal speelgoedzaken is in tien jaar tijd meer dan gehalveerd en Sinterklaas geeft meer dit jaar meer uit dan in 2013.
Uitknijpen toeleveranciers
Het is zomaar een greep uit de gebeurtenissen van afgelopen week en heeft vooral te maken met platte poen. Want de winstval van Rivièra Maison komt met name door de stroperige Nederlandse markt en zelfs de Hema, onlangs verkozen tot meest onmisbare merk van ons land, heeft last van de zuinige consument. Maar de slechte cijfers hebben ook een andere oorzaak. De Hema is in 2007 gekocht door de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital met geleend geld en die schulden zijn in de Hema gedouwd. Bovendien is de Hema bezig met een Europese expansie en ook dat kost geld. Daar bovenop komt een terughoudende consument dus gaat de Hema haar toeleveranciers uitknijpen om de cijfers op te poetsen. En wordt het personeel om loonmatiging gevraagd. Dit alles om het bedrijf op te pompen en rijp te maken voor verkoop want dat is het enige doel van de investeringsmaatschappij.
‘Duur’ imago
Met schaalgrootte kun je toeleveranciers uitknijpen, maar daarmee heb je niet vanzelf een goed rendement. Blokker, ook zo’n baken in retailland, heeft het niet makkelijk en ondervindt hevige concurrentie van Action dat als een van de weinige retailers groeit. Net als Jysk. Beide zijn prijsstunters en als retailer in de woonbranche zou ik daar een beetje moe van worden, want het enige dat lijkt te tellen is de prijs en iedereen doet er aan mee, ook in de foodretail. Zo is het iedere keer Albert Heijn dat met de zoveelste prijzenslag komt en toch blijft het imago van ‘duur’ aan de grootgrutter kleven.
Decoratieve bouwmarkt
Daar heeft de woninginrichter of meubelzaak ook last van en Leen Bakker en Kwantum niet. Want die zijn altijd goedkoop én lijken steeds meer op een woninginrichter of meubelzaak. En vlak Karwei niet uit. Daar kun je Bonaparte tapijt krijgen en als je dat laat leggen is het duurder dan bij de woninginrichter, zo vertelde fabrikant Desso mij. Maar het imago van Karwei is ‘goedkoop’, dus grote kans dat die bouwmarkt wat afsnoept van de woninginrichting. Ondertussen lijkt de folder van Karwei als ‘decoratieve bouwmarkt’ veel op die van een gemiddelde meubelzaak en kun je bij Praxis maatwerk gordijnen aanschaffen.
Geringe omloopsnelheid
Ook die bouwmarkten beconcurreren elkaar vooral op prijs en zij kunnen dat doen door - bekende truc - hun margeverlies terug te pakken door hun leveranciers uit te knijpen. Retailers in de woonbranche, zeker de zelfstandigen, kunnen dat niet waardoor zij langzaam uitmergelen. Daarom snap ik niet dat zovelen dan toch vooral reclame maken met hun prijzen als het meest in het oog springende onderdeel van hetgeen zij te bieden hebben. Als gespecialiseerde vakhandel zijn zij voor de gemiddelde consument steeds minder onderscheidend en de omloopsnelheid is zo laag dat de prijzen relatief hoog moeten blijven. En toch nog steeds korting (moeten/willen) geven?
Cadeautjes weggeven
Ik lees en hoor verhalen van retailers die kortingen omzeilen door kussens weg te geven bij aankoop van een bank, een fraai dekbedovertrek bij aankoop van een bed of onderhoudsmiddelen bij aankoop van een pak laminaat. Niet origineel, maar het blijkt te werken. Misschien moeten retailers minder snel meegaan met kortingacties van leveranciers want als er bij voorbaat al korting wordt weggegeven dan kan er toch altijd nog wel iets af, zullen veel consumenten denken. Misschien moeten retailers zelf meer eigen speelruimte creëren en moeten er op de winkelvloer meer verkooptrucs worden uitgehaald.
Voor Sinterklaas spelen
Want Sinterklaas mag dan wel echt bestaan - voor Sinterklaas spelen, is als winkelier niet realistisch. Zelf houd ik helemaal niet van afdingen en bovendien is het nu te koud om naar de winkel te gaan. Ik ga nog even snel wat uitzoeken op de site van de Hema en hoop dat het niet voor Sinterklaasavond wordt bezorgd. Dan kan ik misschien nog reclameren dat het te laat was en achteraf korting bedingen. Niet zo netjes, zelfs uitgekookt, maar ik heb niet gezegd dat de Hema voor mij onmisbaar is.
Aribert Guiking