Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

'Slimme' apparaten vaak niet veilig

Zogenaamd slimme apparaten als robotstofzuigers, deursloten en lampen blijken niet veilig. En zijn kwetsbaar voor hackers, zo blijkt uit onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop.
 


Test Aankoop liet hackers onderzoek doen naar drie robotstofzuigers, drie deursloten, twee deurbellen en drie lampen en zij constateerden liefst 36 kwetsbaarheden. Bij zeven producten werd minstens één ernstige kwetsbaarheid vastgesteld. De test omvatte zowel A-merken als onbekende (goedkope) merken die vooral te koop worden aangeboden op online platformen als Amazon of AliExpress. De onbekende merken kenden een hoger veiligheidsrisico, maar ook de bekende merken bleken niet feilloos waardoor waardoor hackers makkelijk persoonlijke gegevens kunnen stelen of mogelijkerwijs zelfs fysieke toegang kunnen krijgen tot een woning.

Problemen niet nieuw
Het is niet de eerste keer dat Test Aankoop (vergelijkbaar met de Consumentenbond in Nederland) waarschuwt voor de veiligheidsrisico’s van slimme apparaten. Zo werden in 2018 negentien slimme toestellen getest, waarvan ongeveer de helft eenvoudig kon worden gehackt. De organisatie spreekt van een ‘alarmerende vaststelling’. Fabrikanten lieten destijds in een reactie weten de voornaamste kwetsbaarheden aan te zullen pakken.

Verplichting tot levering updates
Deze week is er een wetsvoorstel ingediend door minister Dekker voor Rechtsbescherming en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat waarbij verkopers van slimme apparaten verplicht worden om updates te leveren. Door de invoering van een plicht voor verkopers om updates te leveren, blijft de consument langer verzekerd van de juiste ondersteuning. De verplichting wordt dus niet neergelegd bij de fabrikanten, maar bij de verkopers.

Duurder product = langere termijn updates
De termijn van verplichte updates is ook nog eens op basis van proportionaliteit. Ofwel: wat is redelijk voor een consument en wat is vergelijkbaar met hetzelfde systeem als bij garantie op een aankoop. Het impliceert dat een duurder product meestal een langere termijn van updates zal krijgen.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten