Pinterest, een van de sterkst groeiende social media, kan er voor zorgen dat mensen aankopen gaan doen in een fysieke winkel. Het is het tegengestelde van ‘showrooming’.
Retailers hebben last van showrooming; consumenten komen in de winkel om producten te bekijken, te proberen en eventueel advies daarover te vragen, pakken vervolgens hun mobieltje – desnoods in de winkel – om prijzen van het product te vergelijken en het eventueel ergens anders te kopen. Het gebeurt zelfs dat winkeliers met de uitkomst hiervan worden geconfronteerd waarbij de klant ter plekke vraagt om korting. Het is een van de voorbeelden waarbij het gebruik van internet nadelig kan werken voor een fysieke winkel.
Na online speuren, kopen in winkel
Ook via social media is het makkelijk om informatie op te sporen. Maar door social media kan ook het omgekeerde plaatsvinden, zo blijkt uit een artikel van het Amerikaanse blad Harvard Business Review naar aanleiding van onderzoek. Het blijkt dat 41% van de social media gebruikers in de VS en Groot-Brittannië eerst online kijken en daarna in de fysieke winkel een aankoop doen. Dit terwijl slechts 26% aangeeft aan showrooming te doen.
Omgekeerde showrooming
Vooral Pinterest is de motor voor ‘omgekeerde showrooming’. Ruim 29% van de Pinterestgebruikers kocht een product in een fysieke winkel na pinnen, repinnen of liken van een product. Volgens de onderzoekers moeten retailers bestuderen hoe klanten tot een aankoop komen in plaats van zich bedreigd te voelen door showrooming. Hierop zouden ze dan hun marketing kunnen afstemmen. Uit het onderzoek kwamen verschillende manieren naar voren die Pinterestgebruikers doen leiden naar een aankoop.
Online boodschappenlijstje
Zo is er de ‘categorie zoeker’. Dat is iemand die online specifiek producten zoekt en het pinbord gebruikt als boodschappenlijstje om te gebruiken in een fysieke winkel. Tevens is er de ‘dealzoeker’ die de laatste aanbieding zoekt en die vervolgens in de winkel aanschaft. Dan is er ook een ‘niet-zoeker’ die toevallig een leuk product tegenkomt op internet, deze pint en daarna een melding krijgt van Pinterest waar het te koop is. Verder is er de ‘inspiratiezoeker’ die zonder doel zoekt naar inspiratie en als laatste is er de ‘social-bewijs zoeker’ die een product pint om vrienden te laten weten dat hij (meestal een ‘zij’) er fan van is.