Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Vette jaren woonwinkels duren voort in 2022

Vanaf 2015 hebben woonwinkels vrijwel continue hun omzetten ieder jaar zien groeien. Vooral online is de groei spectaculair. Ook voor 2022 ziet het er goed uit, zo concludeert de ING na onderzoek.
 


De omzetontwikkeling van woonwinkels fluctueert meer dan gemiddeld in de detailhandel, zo stelt ING. Dat is te zien als je kijkt naar de cijfers van afgelopen jaren. In de periode 2009-2014 hadden woonwinkels te maken met een gemiddelde omzetkrimp van 3% per jaar. Oorzaak: de in 2008 ontstane bankencrisis, gevolgd door een kredietcrisis met als gevolg dalende huizenprijzen en een woningmarkt die vrijwel stilviel. Meer dan een miljoen huizen stonden 'onder water' (de hypotheek was hoger dan de waarde van het huis) en het aantal verhuizingen stagneerde wat zijn weerslag had op de bestedingen voor de inrichting van het huis. Want de omzet van woonwinkels is sterk gerelateerd aan het aantal verhuizingen, zie de grafiek hierboven. Dat verklaart ook de dip in de omzetgroei in 2018, toe te schrijven aan de 5% daling van het aantal verhuizingen als gevolg van de krappe woningmarkt.

Lockdown stimuleert interieuraankopen
Nu, eind 2021, is er weliswaar nog steeds krapte op de huizenmarkt, maar is de situatie totaal anders. De huizenprijzen stijgen al jaren op rij en hoewel er relatief weinig wordt verhuisd maken woonwinkeliers topomzetten. Sinds 2015 zijn het vette jaren voor woonwinkels met een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 6%, het dubbele van de gemiddelde groei in de retail. Vorig jaar was er ondanks de lockdown een omzetgroei van 8% voor de woonwinkels.
In maart, april en december 2020 waren de winkels gesloten en kromp de omzet met gemiddeld circa 7%, maar in mei, juni en september was er sprake van omzetstijgingen van gemiddeld bijna 25%. Door de lockdown werd 'het huis' ineens belangrijker want thuiswerken werd de norm en tegelijkertijd was de horeca gesloten, kon je op vrijwel geen enkele manier uitgaan en waren vakanties taboe of nauwelijks realiseerbaar. Daardoor werd er massaal geklust en bleek er ineens nieuw meubilair, een nieuwe vloer, een ander bed of andere interieurproducten te moeten worden aangeschaft.

Omzet 2021 stabiel, stijging in 2022
Begin dit jaar kwam er een tweede tweede lockdown waardoor woonwinkels te maken kregen met forse omzetdalingen. In de periode maart-mei kwam er herstel en bedroeg de gemiddelde omzetgroei 12%. De verwachting van ING is dat ondanks die lockdown de omzet voor dit jaar slechts 1% onder de extreem hoge cijfers van 2020 zal blijven. In 2022 voorspelt de bank weer groei.
 


Spectaculaire groei in online verkopen
Door de lockdowns en het thuiswerken werd er door consumenten massaal online gezocht en gekocht voor de inrichting van het huis en het thuiskantoor. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor liet het segment home & living in het eerste halfjaar van 2021 de sterkste groei binnen de gehele retail zien, zie de grafiek hierboven. De online groei geldt zowel voor het aantal aankopen (+50%) als het bestede bedrag (+59%).
De extreme groei verklaart de bank vooral doordat de sector home & living achter liep wat betreft digitalisering en het online winkelen. Door de coronacrisis is er een enorme inhaalslag gemaakt op het gebied van e-commerce en het online aandeel in de omzet op basis van producten steeg van 8% naar 18%.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten