Woonwebwinkel Fonq wil augmented reality invoeren zodat klanten woonproducten uit de webshop virtueel in hun interieur kunnen plaatsen. Naar verwachting start in april een pilot.
Met augmented reality (AR) is het mogelijk om te zien hoe bijvoorbeeld een bank of kast in het eigen interieur zou kunnen staan. Je 'plukt' een product digitaal uit het assortiment van een aanbieder (in dit geval webwinkel Fonq) en kunt dat met wat eenvoudige handelingen via de smartphone of een tablet virtueel in je eigen interieur plaatsen. Geen vaag idee in je hoofd of de grootte of kleur wel past in de huiskamer, niks daarvan. Je krijgt het resultaat direct te zien op een beeldscherm waarbij de verhoudingen kloppen.
Open sourcemodel
Tijdens de Webwinkel Vakdagen in januari liet Antoine Brouwer, sinds begin dit jaar baas bij de webwinkel, weten dat het bedrijf bezig is met de ontwikkeling van een app waarmee consumenten zo aan de slag kunnen. Daarmee hoopt Fonq de conversie te vergroten en te voorkomen dat mensen voortijdig afhaken bij het snuffelen op de website.
Het maken van zo'n app vergt een forse investering en Fonq kiest voor een opensourcemodel, zodat dit later ook beschikbaar komt voor andere bedrijven. 'Zo kunnen we het gezamenlijk als dienst aan de consument bieden, in plaats van iedereen een stukje te laten doen', aldus Brouwer.
AR voor retailers in de woonbranche
Het gebruik van augmented reality voor interieurproducten is relatief nieuw en nog volop in ontwikkeling. Wehkamp, Otto en Ikea zijn er al langer mee bezig. Dat zijn grote bedrijven die de hoge investeringen kunnen en willen opbrengen. Voor individuele retailers is het lastig vanwege de vele verschillende leveranciers die zij hebben. Maar ook daar is beweging gaande. Colijn IT, specialist in software voor retailers in de woonbranche, is er druk mee bezig. Recentelijk presenteerde StickyLock zich op diverse meubelbeurzen met een AR app.