Consumenten kopen niet zo makkelijk meubelen en andere interieurproducten bij een buitenlandse webshop. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van PWC naar het koopgedrag van consumenten.
PwC (vroeger bekend als PricewaterhouseCoopers) vroeg 23.000 consumenten in 25 landen naar hun shopgedrag waarbij zowel fysieke als online winkels werden betrokken. Nederland is niet apart opgenomen als een van de landen waar het onderzoek plaatsvond, maar het geeft wel een aardige indicatie van het wereldwijde koopgedrag van consumenten.
Uit de enorme cijferbrij die uit het Global Total retail Survey 2016 blijkt dat er per land en per productcategorie (schoenen, boeken, dhz-spullen, meubels etc.) behoorlijke verschillen zijn te vinden. Algemene conclusie: er wordt veel online georienteerd en geshopt, maar in de meeste gevallen is de fysieke winkel de plek waar wordt verkend en (vooral) wordt gekocht.
Chinezen het meest online
Vooral Chinezen kopen vaak en veel online, gevolgd door de mensen in India. Per productgroep verschillen de percentages, maar overall wordt in deze landen veel online gekocht. Vaak verloopt dat via het mobieltje en niet via een laptop of pc. Als het gaat om over de grens kopen, dus bij een buitendlandse webshop, lopen in alle landen en bij alle productcategorieën de percentages terug. Kleding en schoenen worden wereldwijd door 51% van de consumenten gekocht bij een buitenlandse online retailer, maar bij meubels en woonaccessoires is dat percentage 16% en bij dhz-spullen 15%. 42% van de onderzochte consumenten gaat voor oriëntatie voor meubels en andere interieurproducten naar de winkel, 40% doet het online. Als het op kopen aankomt, zijn de verschillen groter: 62% koopt dan in de fysieke winkel en 26% doet dat online.