Per 1 mei worden de behandelingskosten voor de Geschillencommissie Wonen verhoogd. Ook zullen in bepaalde gevallen nu behandelingskosten worden berekend.
Onder meer door een langzaam teruglopende subsidie van de overheid gaan de behandelingskosten bij geschillen omhoog, zo is besloten door de Stichting Garantieregelingen CBW. De afspraken gelden voor de bij brancheorganisatie INretail aangesloten ondernemers. De behandelingskosten zijn afhankelijk van de manier waarop klachtendossiers worden afgehandeld en gelden voor alle geschillen die aanhangig gemaakt worden op of na 1 mei 2015. Het oude tarief blijft van toepassing op de geschillen die voor 1 mei al in behandeling waren. Hieronder een overzicht van de nieuwe en oude behandelingskosten.
Aantal klachten neemt af
Het aantal klachten dat consumenten indienden bij de Geschillencommissie neemt de laatste af, zo blijkt uit het jaarverslag. In 2012 waren er 1.154 klachten, in 2013 1.077 en vorig jaar 973. Ook het aantal schikkingen nam af. Het grootste deel van deze klachten had betrekking op zitmeubelen en keukens. Daarnaast gingen veel klachten over parket en vloerbedekking. . Gemiddeld was er bij de klachten een bedrag van 3.267 euro in het geding. Er is een behoorlijk verschil in de participatie die consumenten en ondernemers aan de dag leggen wanneer de Geschillencommissie wordt ingeschakeld. In 83% van de gevallen was de consument bij de zitting aanwezig en in 64% van de gevallen de ondernemer. Ook liet de consument zich vaker bijstaan door rechtshulp, in 26% van de gevallen. De ondernemer slechts in 4%.