Deze week werd de Meubelbeurs Brussel gehouden en zoals zovele beursorganisaties doet men dat in Brussel ook: zoek naar leuke of bijzondere nieuwigheden onder de exposanten, deel daarvoor prijzen uit en bouw er een feestje omheen. Dat geeft reuring in de tent en publiciteit in de media. De laatste jaren waren er opvallend vaak winnaars uit het segment bedden en matrassen, zo memoreerde de jury, maar dit jaar niet. Het toekennen van een prijs had best gekund want ook dit jaar waren er een paar aardige nieuwigheden te constateren bij verschillende ‘slaap’exposanten. Daarnaast was er ook een hoop flauwekul en interessantdoenerij te zien en te horen, maar dat laat ik hier graag achterwege. Het geeft wel aan dat er in het bedden- en matrassenwereldje beweging is en dat in een branche die vooral ‘rust’ wil verkopen.
Ruw opschudden
Van tijd tot tijd wordt de slaapbranche ruw wakker geschud als een tv programma laat zien hoe winkeliers kletspraatjes verkopen bij hun matrassen en als de Consumentenbond een matrassentest publiceert. Het was weer prijs toen eind vorig jaar de bond een test publiceerde waarin een Ikea-matras werd aangemerkt als ‘beste koop’ en in het algemeen werd gesuggereerd dat goedkope matrassen vaak net zo goed zijn als duurdere. Een verhaal met dezelfde strekking werd gepubliceerd in België en Duitsland waar vergelijkebare consumentenorganisaties hetzelfde concludeerden. In Duitsland trok de Stiftung Warentest fel van leer en zette zelfs een filmpje op de site om te laten zien hoe je met bouwmarktmateriaal een lattenbodem maakt; net zo goed als die peperdure bedbodems die beddenverkopers je aansmeren.
Arrogante kwasten
Bobo’s uit de branche reageerden furieus en begonnen verbaal met bier en worst te smijten op een manier die je van Duitsers niet verwacht. Navraag in de drie landen gaf eenzelfde beeld te zien bij handel en industrie: die consumentenorganisaties weten niet waarover ze praten, er klopt helemaal niks van die tests en het zijn een stelletje arrogante kwasten die met bombarie een zogenaamde conclusie de wereld inslingeren die kant nog wal raakt. Deze week hoorde ik in Brussel op de beursvloer nog restanten van deze discussie. Ik sprak ook iemand die qua leeftijd al lang met pensioen zou moeten zijn, maar nog volop actief is in de bedden- en matrassenwereld.
Even bijpraten
In krap twintig minuten hoorde ik verhalen over slecht afgewerkte boxsprings van Auping, de problemen die Swiss Sense heeft gehad op diverse fronten, de te snelle marktintroductie van het merk Perzona, de onmogelijke comeback van Hästens en een stoet van namen van personen met bijbehorende kwalificaties die varieerden van ‘slecht mens’ tot ‘geweldige marketeer’. Hij vertelde het met overtuiging en zonder de bedweter te willen uithangen. Het grappige was dat hij eindigde met het uitspreken van zijn waardering voor het op de beurs aanwezige merk Styldecor, een beddenmerk waarbij het puur gaat om de ‘buitenkant’, het houten ledikant met rijk versierde hoofdborden.
Consumentenbond wil overleg
Ondertussen kunnen diverse exposanten en anderen uit de branche zich opmaken voor een gesprek met de Consumentenbond dat volgende week plaatsvindt. Opmerkelijk, want de bond toont zich al jaren min of meer stokdoof voor geluiden uit de branche. Hij zal er niet bij zijn, maar de oude man die ik sprak gaf mij zijn kaartje en daarop zag ik dat hij zichzelf verkoopt onder een naam die bond en branche even moeten laten bezinken: de beddenweter.
Aribert Guiking