De detailhandel boekte in maart 5,9% meer omzet dan in maart 2020, zo blijkt uit gegevens van het CBS. De cijfers verschillen per deelbranche en worden sterk beïnvloed door coronamaatregelen.
De non-foodsector realiseerde in maart een kleine omzetstijging ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, de foodsector verloor omzet. Dat de omzet van de non-foodwinkels groeide, komt vooral doordat de omzet in maart 2020 op een laag niveau lag. Maart vorig jaar was immers de eerste maand waarin maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus van kracht werden en hier had vooral de non-foodsector last van. De groei van afgelopen maart is dus relatief; ten opzichte van maart 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in maart 2021 ruim 7% lager.
Woonwinkels
Winkels in meubels en woninginrichting hadden afgelopen maart 8,2% meer omzet dan een jaar geleden, mede veroorzaakt door de gedeeltelijke lockdown die medio maart 2020 van kracht werd waardoor het winkelbezoek afnam. In de cijfers van februari (donkerblauw) is het effect van coronamaatregelen nog sterker zichtbaar. In februari 2020 waren de woonwinkels nog gewoon open, in februari dit jaar waren ze potdicht en was het omzetverlies 29,5% ten opzichte van 2020.
Jo-jo effect
Iets soortgelijks is te zien bij kledingwinkels en schoenenzaken. Zij hadden in maart weliswaar een hogere omzet, maar in maart vorig jaar leden deze winkels ongekende omzetverliezen. De groei van afgelopen maart maakte het verlies in maart 2020 niet goed. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was in maart 2021 aanzienlijk lager dan in maart 2019.
Sterke online groei
Door de beperkingen waar fysieke winkels mee te maken hadden, groeiden webwinkels. De online omzet was in maart 68,3% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) boekten ruim 50% meer omzet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 91,4%.