Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Wow!

Huppelkutjes en homo's, zo werden jaren geleden in de wandelgangen de mensen genoemd die als niet-detaillist het beurscentrum ETC Europe Design Center in Culemborg bezochten. Het centrum heette toen ETC Expo en die mensen werden stylisten genoemd. Meestal waren dat vrouwen die 'iets met interieur' deden en zich bezig hielden met 'advies geven' aan consumenten. Wij praten over de jaren 2004-2005 en toen waren het winkeliers die bepaalden wat consumenten konden kopen als ze iets aan hun interieur wilden veranderen.

Er bleken ook mensen te zijn die vrij onzichtbaar hun werk deden en zichtbaar werden als zij zich op beurzen manifesteerden. De Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) marginaliseerde als brancheorganisatie van woondetaillisten die stylistes want meubels en andere interieurproducten verkopen- dat was werk voor de woonwinkelier.

Nu zo'n dertien jaar later, is brancheorganisatie INretail (de voortzetting van de oude CBW) een van de initiatiefnemers van een standaardovereenkomst tussen retailers en stylistes. Volgende week 6 februari wordt WOW gepresenteerd, Way of Working. Dit kun je zien als een document dat moet zorgen voor een gestructureerder en betere samenwerking tussen winkeliers en stylistes.

Die stylistes zijn in die tussenliggende jaren in aantal gegroeid en dat leidde in 2009 tot de oprichting van CRISP,  Centraal Register Interieur Styling Professionals. In 2014 werd dat veranderd in BNS Crisp (Beroepsvereniging Nederlandse Stylisten) en was ondertussen het begrip styliste ingeburgerd en de persoon er achter behoorlijk geaccepteerd.

BNS Crisp en INretail slaan nu de handen ineen omdat zij inzien dat retailers en stylistes prima kunnen samenwerken en elkaar kunnen versterken. Daarbij moeten afspraken worden gemaakt over taakverdeling en honorering want in het algemeen geldt dat winkeliers producten verkopen en stylistes diensten. Nu zijn die afspraken sterk wisselend en onduidelijk en met WOW denken de partijen beter uit de voeten te kunnen voor hun beider klant, de consument.

Die is beter geïnformeerd door de stormachtige ontwikkeling van internet waardoor met name de kennisvoorsprong van detaillisten sterk is afgenomen. Via webshops kopen consumenten probleemloos ieder interieurproduct, variërend van kleine accessoires tot complete banken en bedden. Kennis daarover halen ze van internet of desnoods via de winkelier die maar moet hopen dat de consument bij hem bestelt.

Probleem blijft het compleet en fraai inrichten van ruimtes en daarvoor kan de consument terecht bij talloze stylistes. Maar ook hier biedt internet de helpende hand met allerlei apps waarmee je je designer, interieurarchitect en kleurdeskundige kunt wanen. In de praktijk blijken mensen toch vaak het advies van een echte interieurprofessional niet te kunnen missen.

Maar hoe lang nog? Chatbots die direct vragen beantwoorden en geavanceerde apps zorgen er voor dat consumenten zelfstandig hun weg weten te vinden naar de invulling van hun eigen interieur. En wat zegt iemand die op zo'n manier zijn eigen interieurinrichting verwezenlijkt?

Wow!

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten