Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Bombardement van online onzin

Techbedrijven en retailers die de boot niet willen missen, verzinnen dagelijks manieren om de consument te bestoken met informatie. ‘Dicht op de klant zitten’, heet dat.

Zo, dit keer eens even een lekker conservatief stukje, naar aanleiding van diverse technologische ontwikkelingen in de retail. Gewoon even moderniteit afzeiken. Waarom? Omdat allerlei bedrijven elkaar zitten af te troeven in technologische hoogstandjes om naar hun idee de klant te plezieren. Het riekt naar platweg in de kont kruipen, maar in keurig zakelijke taal heet dat ‘dicht op de klant zitten’.

Beeldherkenning
Ik pik een paar berichten van de site Retailtech.nl van deze week. 1) De Amerikaanse retailgigant Target lanceert een app met beeldherkenning. Je houdt de smartphone bijvoorbeeld boven een advertentie, maakt een foto en vervolgens krijg je de vraag of je het product direct wil aanschaffen of dat je het wilt opslaan in je wensenlijstje. 2) Nederlandse consumenten kunnen binnenkort bij meer dan 1500 fysieke locaties afrekenen met PayPal. Dat gaat via de PayPal-app. 3) Het Amerikaanse bedrijf SnapUp heeft een app die consumenten op de hoogte van prijsdalingen en de verkrijgbaarheid van producten waarvan zij een screenshot uploaden. De SnapUp-app werkt bij zo’n duizend webwinkels waaronder Amazon, Best Buy en Target. 4) De Franse warenhuisketen Galeries Lafayette lanceert een app met instore navigatie. De nieuwe app moet het klanten makkelijker maken hun weg naar en in de winkel te vinden.

Personeel bespioneren
U wilt nog meer technologische onwenselijkheid? Retailers kunnen wifi-tracking inzetten om het eigen personeel te volgen via tags op hun kleding, zo lees ik in het blad RetailTrends, nauw verwant aan de site Retailtech.nl. Bart Schmitz directeur van PFM, een leverancier van bezoekerstelsystemen, vertelt er in het jongste nummer graag over. Dat controleren via wifi van je personeel is volgens hem geen enkel probleem. ‘Dat bezorgt wellicht het gevoel van ‘big brother is watching you’, maar het past in een tijd waarin retailers hun winkel optimaliseren’, zo stelt Schmitz.

Aan de balie, op de plee
Ik vraag mij af of meneer Schmitz zelf wel eens als medewerker op de winkelvloer heeft gestaan. Ik vraag mij af hoe hij het zou vinden dat hij op een dag van zijn baas hoort dat hij afgelopen dagen veel aan de balie heeft gehangen. Of te weinig door de winkel gelopen heeft. Of te lang op de plee heeft gezeten. Want dat had zijn baas dus allemaal kunnen monitoren. Ik denk dat meneer Schmitz daar dan helemaal niet blij mee is.

Digitale diarree
Wij zijn er inmiddels gewend aan de confrontatie van ons eigen surfgedrag. Zit je net op een vakantiesite te snuffelen, krijg je een pop up van een matrassenleverancier omdat je net daarvoor naar matrassen hebt gekeken. Ben je op zoek naar het recept voor een broccolitaart, krijg je een aanbieding voor een reis naar Kreta. En een sms dat je deze maand goedkoop kunt tanken bij de Esso. Loop ik met mijn dochter op straat, krijgt zij een aanbieding van een plaatselijke elektronica-boer. Sodemieter op met die cookies! Flikker op met je near field communication! Schei uit met die tracking en tracing van iedereen, overal en altijd! Zeg niet dat dit nu eenmaal de realiteit van de dag is want iedereen heeft last van het dagelijkse bombardement van ongevraagde mails, sms-jes en andere digitale diarree.

Bombardement
Die telefoon als big brother kan ook op andere manieren worden ingezet. Deze week staat in de Volkskrant een stuk over de inval in Gaza door Israëlische troepen die blijkbaar goed op de hoogte zijn van wie zich waar ophoudt, wellicht via het volgen van de mobiele telefoon. In het artikel wordt oud-Volkskrant correspondent Rolf Bos geciteerd die in 2012 in Gaza was en daar een telefoontje kreeg van het Israëlische leger tijdens een inval. 'Ga daar nu weg want over vijf minuten wordt het pand waar je je in bevindt, gebombardeerd.' Dat schijnt ook nu te gebeuren via telefoontjes of sms-jes. ‘Vertrekt! Uw huis gaat vernietigd worden.’
‘Indrukwekkend’, zegt Bos, ‘er worden ongetwijfeld mensenlevens mee gered. Maar het voelt ook intimiderend. Je wordt altijd bekeken.’
Tja, zo kun je het ook bekijken.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten