Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Consument kan makkelijker schikken met winkelier

Consumenten in de 27 lidstaten van de Europese Unie krijgen meer mogelijkheden om geschillen met een winkelier te schikken zonder tussenkomst van de rechter.

Onlangs hebben de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU-landen er mee ingestemd om consumenten meer rechten te geven bij geschillen over de koop van bepaalde producten. Daarbij maakt het niet uit in welk land het product is gekocht. Het systeem moet vanaf 2015 in werking treden.

Goedkoper voor consument 
In alle landen moet er een arbitrage-instantie komen, die zich aan Europese richtlijnen moet houden. De geschillencommissie moet binnen 90 dagen met een uitspraak komen. Een consument moet zo’n commissie gratis of tegen een geringe vergoeding kunnen inschakelen. Ondernemers zijn verplicht hun klanten op het bestaan van de instantie te wijzen. De Europese Commissie schat dat er met de instelling van geschillencommissies 22,5 miljard euro kan worden bespaard. In de meeste EU-landen zijn er al zulke commissies die klachten tussen consumenten en ondernemers afhandelen. Nederland kent er bijvoorbeeld 53.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten