Het ritueel is ieder jaar hetzelfde: een bedrijf, instituut, bureau verzint een 'kleur van het jaar', maakt dat ergens op enigerlei wijze wereldkundig, geeft tekst en uitleg waarom voor deze kleur is gekozen en lardeert het geheel met wat foto's van de desbetreffende kleur. Mode- en designjournalisten, bloggers en zelfbenoemde interieurspecialisten springen als vliegen op de honingpot waar die kleur inzit en nemen in hun schrijfsels braaf over 'waar die kleur voor staat'. Althans, volgens degene die die kleur heeft bestempeld tot kleur van het jaar.
Dat is best lastig want hoe vat je in woorden wat de inhoud of boodschap van een kleur is, zeker als het om een heel specifieke kleur gaat. Als je dan ook nog die keuze wilt verantwoorden door de achterliggende gedachte te overgieten met een sausje van wij-hebben-maatschappelijke-tendensen-onderzocht en zijn van daaruit tot die kleurkeuze gekomen, dan wordt het best lastig.
Zo heeft het verfmerk Histor de groenblauwe kleur Vining-Ivy gekozen als kleur van het jaar 2023 en is het begrip 'reflectie' de achterliggende gedachte voor de totstandkoming van de nieuwe trendkleur. 'Er is de afgelopen jaren veel gebeurd en men heeft ontdekt dat rust en sereniteit ontzettend belangrijk is. Mensen willen echt nadenken over wat het belangrijkste is. Denk hierbij aan de relatie tussen ons en de planeet, maar ook de manier waarop er met anderen om wordt gegaan', aldus Donna Taylor, kleurexpert bij PPG, het Amerikaanse moederbedrijf van Histor.
Het verfmerk Flexa verwijst naar het belang van 'de natuur' bij hun kleur van het jaar keuze. 'De natuur inspireert ons en zorgt ervoor dat we ons beter voelen in ons leven en in onze huizen. Mensen evalueren hun relatie met de natuur opnieuw en ontdekken de natuurlijke omgeving als de bron van alles in hun leven.' Als ze zoiets hebt ontdekt na onderzoek dan kom je uit op de kleur Wild Wonder, 'een warme natuurlijke tint die zorgt dat we ons verbonden voelen met de natuur en ons helpt om ons prettiger te voelen in onze huizen.'
Zo zijn er meerdere kleuren van het jaar met allemaal hun eigen uitleg. Het Amerikaanse kleureninstituut Pantone maakt het zoals gewoonlijk erg bont door met ronkende teksten hun keuzekleur te promoten. Dat is een paarsachtige kleur met de naam Viva Magenta en dat is 'een nieuw geanimeerd rood dat zwelgt in pure vreugde, dat aanzet tot experimenteren en zelfexpressie zonder terughoudendheid, een opwindende en grenzeloze tint die zich manifesteert als een opvallend statement.' Duidelijk toch?
De keuze van Pantone krijgt altijd veel aandacht van de pers en meteen na de officiële bekendmaking begin deze maand zag je direct overal niet alleen berichten over die paarse kleur verschijnen, maar ook foto's. Kleurkaarten, schoenen, bloemen, behang en vooral kleding. Daarbij werd dan meteen verwezen naar naar modeshows van maanden eerder waar ook diezelfde kleur (of iets wat er op lijkt) werd getoond. Daarbij wil de desbetreffende journalist/vlogger/tekstboer uitdrukken; kijk, toen viel mij dat al op. Zo wist de site dezeen.com op 2 december te melden dat het Italiaanse modehuis Valentino magenta roze tijdens hun modeshow gebruikte voor de huidige najaarscollectie en dat modellen op de catwalk een zelfde kleur gebruikten hun wimpers. Kijk, dan geef je aan goed op de hoogte te zijn.
Een dag later gaf dezeen.com een aantal fotovoorbeelden van door architecten ontworpen interieurs waarin Viva Magenta (of iets wat er op lijkt) is verwerkt. De site richt zich op design en architectuur en ook in dit geval is boodschap; die designers en interieurarchitecten lopen voorop en hebben een goede neus voor-wat-komen-gaat.
Ook meubelfabrikanten willen up tot date overkomen en aanhaken bij de reuring die gepaard gaat met de introductie van de Pantone kleur van het jaar en het bijbehorende marketinggeklets. De toch niet als trendy bekend staande meubelfabrikant Leolux liet in no time de bank Pulla bekleden in paars, zie de foto bovenaan.
Ook Auping was alert en toverde ineens het bed Criade in Viva Magenta tevoorschijn. Overigens niet veel anders dan een kleur die al in de collectie zat. En zelfs IKEA doet mee in deze verkleuring met een Billy boekenkast. En, misschien nog verrassender; de roodblauwe stoel van Rietveld heeft nu een ander soort rood, namelijk paarsrood.
Opmerkelijk, maar wie even doordenkt en gewoon kijkt kan zelf de oorzaak van dit snelle handelen verklaren. Met een paar klikken heb je digitaal een bank, kast of bed digitaal overschilderd of gestoffeerd. Bovengenoemde voorbeelden zijn gewoon nep.
Wel echt is de S 64 van Thonet. Bij dit model – het oorspronkelijke ontwerp stamt uit 1928 – is zowel het frame als de stoffering in de trendkleur van 2023. Althans, volgens Pantone.
Aribert Guiking