Branchevereniging INretail hield afgelopen maandag in Amersfoort haar ledenevent. Belangrijk onderdeel van deze bijeenkomst was de presentatie van een aantal zogeheten retailmodellen. Zo’n retailmodel moet de ondernemer een kader geven waarbinnen hij zich kan profileren. Simpel gesteld moet hij (m/v) een aantal keuzes maken, bijvoorbeeld wat je als ondernemer centraal stelt; je winkel, je klant of de producten. Want doorgaan op dezelfde weg is volgens INretail onmogelijk. De klant verandert, de technologie verandert, daarmee verandert het gedrag van de klant en als je als retailer hierin niet meegaat, ben je niet ‘toekomstbestendig’. Kortom: neem de regie in handen!
Herformulering van de 6 P’s
Om deze regie te kunnen pakken, sprak INretail met retailers, consumenten en aan de branche gerelateerde experts. Onderzoeksbureau Q&A (inderdaad, Questions & Answers) goot de uitkomsten in een strak jasje en de bezoekers van het ledenevent luisteren maandag naar wat ze konden lezen op levensgrote sheets in theater de Flint. Rode draad vormde een zestal P’s, een variant van de aloude P’s van de marketingmix: product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie. INretail verandert deze P’s in passie, plek, persoon, plezier, promoten en profijt. Leuk verzonnen, maar persoonlijk zou ik passie er meteen uitgooien want dat is inmiddels zo’n onwaarschijnlijk cliché geworden dat overal op geplakt wordt waardoor het geen enkele inhoud meer heeft.
Minder sfeer en minder merken
Het onderzoek leverde wat aardige inzichten op. Zo blijken consumenten sfeer & beleving helemaal niet zo belangrijk te vinden, terwijl zogenaamde retaildeskundigen daar permanent op hameren. Consumenten zijn veel meer gecharmeerd van kwalitatief goede producten en een uitgekiend assortiment. Ook leuk: consumenten vinden 11 merken een ideale merkenmix terwijl de gemiddelde retailer 31 merken in huis heeft. De bezem dus door dat assortiment, zou ik zeggen. Daarnaast blijkt dat bij consumenten webrooming (kijken op internet, kopen in de winkel) met 27% wint van showrooming (kijken in de winkel en vervolgens online kopen) en slechts 3% scoort.
Profijt
Opvallend is dat INretail ook de p van plezier als kapstok gebruikt en uiteraard de p van profijt naar voren brengt. Logisch, zou je zeggen want zonder winst is het (snel) afgelopen met je toko. De p van planet ontbreekt en de brancheorganisatie is niet in de val getrapt om ambachtelijk geproduceerde producten van gerecycled materiaal te promoten die met authentieke passie lokaal uit de 3D printer zijn gerold om te laten zien dat je zowel maatschappelijk verantwoord bezig bent en tegelijkertijd gepersonaliseerd 24/7 kunt leveren.
Contactloos pinnen
Het benoemen van de p van profijt is in wezen de meest elementaire vorm van duurzaam ondernemen en het lijkt erop dat INretail voor de toekomst de leden nog duidelijker bedrijfseconomisch gaat helpen. Dat zit hem soms in kleine dingen. Medio oktober verscheen op de INretail site een bericht met als kop Elektronisch betalen gaat hard! waarna een lofzang volgt op contactloos pinnen met betaalpas of mobieltje. Nu weet ik dat dat een duidelijk signaal was.
Naamsverandering INretail
Want na afloop van het ledenevent bleef ik wat langer hangen dan netjes is en dan hoor je het meest. Zo heb ik een reconstructie kunnen maken over de interne discussie die de brancheorganisatie afgelopen maanden intern voerde over de eerder genoemde serie p’s. Sommigen wilden de p van pecunia erbij, maar dat woord werd te moeilijk bevonden voor de leden. De p van poen vond de organisatie te plat, net als de p van pegels. Toen zaten ze in Zeist ineens met de p van probleem. Na veel overleg werd uiteindelijk voor de p van profijt gekozen want ze zijn de betalingsproblemen van de leden zat. Mede daarom komt er, op termijn, nog een p bij. ‘Ergens in 2016’ wordt de naam INretail veranderd in PINretail.
Aribert Guiking